Fenylaceton (P2P)-syntes från bensaldehyd med butanon

Phoneix73

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 25, 2022
Messages
19
Reaction score
6
Points
3
Lösningsmedel har avdunstat, kan normalt vakuum användas eller vad är metoden?
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
270C är mycket högt för att destillera utan glasvaror.
 

Phoneix73

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 25, 2022
Messages
19
Reaction score
6
Points
3
destillerad eller indunstad under vakuum, vid vilken temperatur värms den upp, indunstas eller destilleras? och hur många timmar destilleras den?
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Referensen är 270C som kokpunkt. Jag undrar om lösningsmedlet kan tas bort och bara använda det som det är i steg 2.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Jag behöver hjälp!

100 g av både Benzaldehyde och MEK tillsattes till en 500 ml RBF och kyldes till noll. Blandningen sattes på mag Stir och HCL bubblades genom lösningen, snabbt först och sedan långsamt och stadigt när HCl-generatorn var finjusterad. (HCl över koncentrerad svavelsyra). Lösningen blev gul, sedan röd, följt av mycket mörkröd. Efter 1,5 timmar avlägsnades gasen och lösningen fick stå och röra sig i rumstemperatur i 1,5 timmar. Tillsätt 200 ml destillerat vatten och två skikt bildades omedelbart. Ett mörkt lager (organisk botten) och ett vattenhaltigt lager klargult. 40 ml DCM tillsattes till lösningen.

Här är mitt problem. DCM verkar ha smält samman med det organiska skiktet. Det är en härligt luktande camphur-lösning, det är faktiskt en vacker lukt. Men jag kan inte se DCM-skiktet i sep-tratten. Fan, hur i helvete ska jag lösa detta?
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Så jag separerade och gjorde en DCM-extraktion på vattenfasen. Ingenting fanns kvar efter avdunstning av DCM. Jag tänker att jag kommer att behöva destillera allt i den organiska fasen och se vad som finns kvar som ett fast ämne.

Det här är en riktig smärta, har någon gjort denna synth framgångsrikt? Kan någon berätta för mig om DCM är problemet. Jag vill inte göra kloroform eller köpa det
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
@William Dampier har du kört den här synthen?

All hjälp skulle vara mycket uppskattad.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Tyvärr gick min glastermometer sönder, så jag kunde inte läsa av fraktionerna. Jag lyckades få fram ett klart lager av något som luktar DCM och HCL. Jag bytte över till ett oljebad och fick över röktemperaturen för vegolja runt 220, slog på vakuum och drog en blekgul olja över. Det är en ansträngning utan kort väg att få kolonnen upp till en så hög temperatur. Jag räknar med att jag drog över runt 200.

Jag tror inte att oljan kommer att kristallisera så jag tror att nästa steg kommer att vara DCM-extrakt på destillatet.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Så det var ett fullständigt misslyckande. DCM löses upp rakt in i det gula destillatet.

Nu föreställer jag mig att kloroform skulle bete sig på samma sätt. Det här är verkligen irriterande.
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Använd toulen nästa gång. Mycket billigare och enklare än kloroform. Men ja, dessa lösningsmedel ska blandas med det gula skiktet Om du menar det organiska skiktet För de blandas absolut. Om du extraherar från en vattenblandning och slänger lite toulen på toppen och oljan absolut migrerar över, destillera bara bort toulenen och återanvänd. Det enda sättet att extrahera ett lösningsmedel från det organiska skiktet är att destillera bort det.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Aldolkondensation.

Anvisningarna för detta finns i Organic Reactions



Denna uppskrivning verkar vara mer i linje med vad jag ser. Har någon faktiskt försökt att extrahera med lösningsmedel från det organiska skiktet. Att använda kloroform fungerar inte, eftersom det är blandbart med det organiska skiktet. Om jag inte saknar något måste skrivningen testas och modifieras.

Någon som provat denna synt tidigare.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
152
Reaction score
67
Points
28
OKEJ... Värm bara benshyden och MEK med saltsyra i ca 3-5 timmar. Temp: 90-110 C.
Tacka mig bara. :)
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
152
Reaction score
67
Points
28
Jag ska skaffa nya glasvaror nästa vecka, så att jag kan börja experimentera på nästa nivå.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
152
Reaction score
67
Points
28
Jag fick fel på MPB:s smältpunkt, den är 37-38°C
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Jag ställde destillatet i frysen över natten, inget hände, jag doppade en frusen sked i blandningen och den kristalliserade omedelbart. Helt extraordinärt. Jag går vidare till steg 2.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Varför anges de två första reaktanterna i MLS, och H2O2 anges i gram. En annan punkt om förvirring i denna skrivning.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Kan någon förklara hur extraktion med kloroform fungerar när produkten inte befinner sig i vattenfasen? Din kloroform kommer att smälta samman med det organiska skiktet och du kommer att ha 1 fas.

Vad detta borde läsa-

 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Detta kan visa sig vara användbart för vissa i steg 2.

Användning av ett vanligt OTC-tvättoxidationspulver resulterade i baeyer villager-reaktionsframgången med ett utbyte på 43%.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Variation av steg 1.

Om du har problem med att generera stabil torr HCL verkar det som om du bara kan använda NaOH och röra om över natten. Utbytet är lägre men du slipper besväret med att generera HCL-gas.
 

Phoneix73

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 25, 2022
Messages
19
Reaction score
6
Points
3
så hur många grader destillerar vi i det sista steget
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
C
Kan du vara mer specifik?

Termometern var trasig, men för att destillera:
1-metyl-4-fenyl-3-buten-2-one Det var mycket varmt. Utan kortvägsdestillation och bara en 40 cm fraktionerad kolonn. Det är en sådan smärta att få det att komma över även med vakuum. ett oljebad med vegetabilisk olja vid röktemperatur rensade en klar vätska som var mycket HCl-mättad, och även DCM som misslyckades med att separera. Jag slog på vakuum och drog en tunn gul olja över 200. Destillationskolven blir väldigt tjock innan man kan dra över den. Ni kan läsa om xtalbildning i mina tidigare inlägg.

Efter oxidationen fanns det inte längre något behov av destillation, men du måste göra en separationsplan tidigt. Även på en <50g skala finns det mycket vätska att extrahera från. DCM i detta steg fungerar riktigt bra eftersom du kan dekantera bort det mesta av vätskan och sedan använda en sep-tratt för att få DCM-skiktet. Tyvärr gick min vakuumpump sönder :( så jag var tvungen att försöka evaporera lösningsmedlet utan vakuum. Det är möjligt men jag rekommenderar inte. De flyktiga ämnena som kommer ut med DCM är inte alls trevliga. Jag slutade med att hälla det sista om DCM i en Pyrex-bricka och låta avdunsta över natten. Så det lägger till en hel dag i en redan 3-dagars process.
 

Phoneix73

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 25, 2022
Messages
19
Reaction score
6
Points
3
LwdyV1uRjh

använd denna typ av studstermometer
 

Phoneix73

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 25, 2022
Messages
19
Reaction score
6
Points
3
jag hade också en termometer, så den delades på mitten, det var väldigt roligt😂
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
152
Reaction score
67
Points
28
Jag pratade i telefon och tittade på min nya utrustning. Jag bara tog upp den och *snap!*. Åh, det var min nya termometer. Det VAR det. :)
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Använder du glasvaror för destillation eller bara burkar?
 
Top