Ik vat het niet op als een vraag
. We zijn hier om elkaar te helpen met informatie. Aangezien ik deze omzetting (noch van racemisch noch van D-amfetamine) nog niet heb geprobeerd, kan ik alleen vertrouwen op de aantekeningen van Rhodium over
Ik zou trouwens gewoon racemische amfetamine gebruiken, omdat methamfetamine kan worden opgelost met dezelfde methoden als amfetamine en waarom zou je waardevolle D-isomeren riskeren als je de eindresultaten niet kent.
formaldehyde en aluminium amalgaam
N-methylamfetaminen werden bereid door de reactie van de overeenkomstige amfetamine met formaldehyde en reductie in afwezigheid van zuur. Zo werd een mengsel van 1 mol amfetaminevrije base (136 g) en 1 mol waterig formaldehyde (81 ml 37% of 75 ml 40%) in 350 ml alcohol en een overmaat aluminiumamalgaam gedurende enkele uren gereduceerd, water toegevoegd, aluminiumhydroxide afgefilterd, de oplossing aangezuurd en ingedampt en de vrije base afgescheiden met behulp van alkali, wat fenyl-N-methylisopropylamine opleverde, omgezet in het hydrochloride, mp 140°C.
Op dezelfde manier gaf 70 g d-amfetamine in alcohol met aluminium en 1 mol formaldehyde d-metamfetamine, dat werd omgezet in het fosfaatzout. 1-Fenyl-2-aminopropanol leverde op dezelfde manier efedrine op.`
(Nadruk van mij.)
Hoe dan ook, ik nodig nog steeds iedereen uit om zijn ervaring te delen die deze synthese daadwerkelijk heeft uitgeprobeerd en er wat praktijkervaring mee heeft. Ik ga het op een gegeven moment proberen, maar het zou geweldig zijn geweest om te weten dat het echt werkt voordat ik veel materiaal en tijd opoffer. De andere optie is om P2NP te reduceren tot de imine en dan te hydrolyseren in een zure omgeving tot P2P, maar dit houdt dan een verdere aminering van de P2P met methylamine in, wat ik overdreven vind omdat er al een aminering is geweest (na condensatie van benzaldehyde met nitroethaan). De methode die ik zou gebruiken vereist ook vrij veel azijnzuur om bijv. op een ijzerkatalysator te reduceren en vervolgens met het zuur te hydrolyseren. Als niemand dit geprobeerd heeft, zal ik een vergelijking maken en de forumleden laten weten.