Ik zet dit hier ook neer:
Wat me echt van mijn stuk bracht in deze beschrijving was de nomenclatuur met betrekking tot wijnsteenzuur. De tekst in de beschrijving gebruikt de oude nomenclatuur voor de wijnsteenzuurisomeren, met kleine letters "d" voor dextro-wijnsteenzuur. In moderne teksten en bij het kopen van wijnsteenzuur wordt een hoofdletter "L" gebruikt voor hetzelfde isomeer: L-wijnsteenzuur. Dus "d-wijnsteenzuur" is hetzelfde als "L-wijnsteenzuur".
Om de zaken nog meer te verwarren, wordt de andere isomeer, levo-wijnsteenzuur, in oudere teksten "l-wijnsteenzuur" genoemd, maar in moderne teksten en in chemische bedrijven "D-wijnsteenzuur".
D-wijnsteenzuur (voorheen
l-wijnsteenzuur) is erg duur en moeilijk te koop. Vaak is er een eindgebruikersverklaring voor nodig om het in grotere hoeveelheden te kunnen kopen.
L-wijnsteenzuur (voorheen
d-wijnsteenzuur) is echter zowel goedkoop als toegankelijk. Het is een natuurlijk zuur afkomstig van fruit en verkrijgbaar bij wijnwinkels online. Dit is degene die je wilt.
Het is ook zeer bruikbaar om methamfetamine op te lossen (het heet
oplossen als je enantiomeren scheidt), wat nog crucialer is omdat de L-isomeer van meth nutteloos is.
Er is hier een vrij goed artikel over het oplossen van amfetamine-isomeren, genaamd "De Nederlandse Oplossing": (WAARSCHUWING cleararnet)
https://www.thevespiary.org/rhodium/Rhodium/chemistry/amphetamine.resolution.html
Dit is een fragment uit de tekst over het scheiden van meth isomeren:
Resolutie van racemische methamfetamine
85 delen racemische methamfetamine worden in een oplossing van 100 delen d-wijnsteenzuur in 1000 delen methylalcohol gebracht. Na lang staan worden ongeveer 100 delen van het neergeslagen zout afgezogen en geëxtraheerd met hete ethylalcohol. Aangezien het d-tartraat van dextrorotmethamfetamine goed oplosbaar is in zowel methylalcohol als ethylalcohol, terwijl het d-tartraat van levorotmethamfetamine slecht oplosbaar is in zowel methylalcohol als hete ethylalcohol, is het uiterst eenvoudig om de d-tartraten van de optische antipoden van de base te scheiden.
Referentie: Brits octrooi 508.757
Dus eigenlijk los je meth- of amfebase op in bijna kokende methanol met L-wijnsteenzuur erin. Zodra de oplossing afkoelt, zullen er kristallen van l-amph/l-meth gebonden aan L-wijnsteenzuur beginnen te ontstaan. Deze filter je eruit en gooi je weg of je bewaart ze.
Ik zou dan de oplossing baseren met NaOH en veel van de alcohol verdampen, en water toevoegen om een goede scheiding van de freebase laag te krijgen, deze extraheren in een sep trechter en er dan HCl-gas doorheen laten borrelen als het d-meth freebase is of zwavelzuur toevoegen als het d-amph freebase is om mooie d-kristallen te krijgen.