Hallo, ik heb hulp nodig! Ik heb de Rusznak-methode geprobeerd om racemische amfetamine op te lossen. Hier is de enige informatie van Erowid, ik heb geprobeerd te zoeken naar het artikel, maar kon niets vinden:
Een mengsel van 0,1 mol (13,52 g.) fenylisopropylamine (of 14,92 g methamfetamine base) in 60 ml benzeen, 0,05 mol d-wijnsteenzuur (7,50 g.) in 30 ml water, en 2 g natriumhydroxide (reagenskwaliteit of getitreerd equivalent) in 3 ml water werd 4 uur met onderbroken schudden bewaard, en de organische fase verdampt om 98% L-fenylisopropylamine te geven. De waterige fase werd geëxtraheerd met benzeen bij pH 13 en ingedampt tot 96% D-enantiomeer.
Ik gebruikte halve hoeveelheden vergeleken met de beschrijving. Alles ging goed, ik loste de amfetamine op en extraheerde het vervolgens met 30 ml
tolueen (ik had geen benzeen - kan dit het probleem zijn?), voegde toen de andere ingrediënten toe en liet het ongeveer 4 uur staan. Er vormde zich wat neerslag, maar wat schudden in de scheitrechter hielp niet. De waterige fase werd gescheiden en er werd alkali gegeven om PH 13 te bereiken. Er vormde zich een mooie laag base boven op het water, dus op dit punt dacht ik dat alles in orde was. De base werd geëxtraheerd met 30 ml tolueen, maar toen het aceton-zwavelzuur werd toegevoegd, was er slechts een matige neerslag, die niet toenam, maar begon te verdwijnen toen er een klein laagje zwavelzuur - water werd gevormd op de bodem van het bekerglas.
Hoe kan ik de hopelijk geëxtraheerde D-amfetamine opslaan? Ik heb ook alle fasen opgeslagen, dus als iemand me eerder op een blunder wijst, kan ik het terugdraaien. Dit is een erg leuke en makkelijke methode en volgens mij ging het prima, ik heb waarschijnlijk alleen wat gruwelijke fouten gemaakt bij de simpele extractie aan het eind. Eigenlijk wilde ik Patton`s extractie topic herlezen voordat ik begon met de uiteindelijke extractie, maar ik was te enthousiast en ging er gewoon voor.
Alle hulp wordt op prijs gesteld.
Mijn tips zijn
- mijn aceton was niet watervrij - ik heb de aceton gisteren gedestilleerd op NaSO4 en het werd bewaard in een gesloten kolf, maar niet in de vriezer
- zwavelzuur bevatte water (het is behoorlijk geconcentreerd, maar ik weet het niet precies - tussen 90-95%)
- Ik had de tolueen moeten drogen voordat ik het zuur toevoegde - of misschien gewoon een beetje verdampen?
- Tolueen is om de een of andere reden (mij onbekend) niet het juiste oplosmiddel voor deze extractie.
- Moet ik het omgekeerde kopen door wat alkali toe te voegen, dan de tolueen te drogen en het dan te laten verdampen?