Som du sa kan jag inte se slutprodukten av mekanismen på grund av logotypen på bilden, men det ser ut som om dubbelbindningen bildas mellan N och kol C1 från mekanismdiagrammet. Om min gissning om bilden är korrekt, så stöder den bild du har gett min hypotes att i reaktionen mellan amfetamin och formaldehyd har iminintermediären en dubbelbindning mellan N och metylkolet och INTE mellan N och alfakolet.
Om det mekanismfoto du har tillhandahållit visar något annat under den ockluderande logotypen, skicka en länk till var jag kan se diagrammet utan logotypen, eftersom jag skulle vilja se det, men det verkar stödja det jag har sagt tidigare.
Min mekanistiska förståelse är dock inte på toppnivå och saknar verkligen expertis. Har du någon idé om hur ovanstående mekanism kan generera en dubbelbindning mellan N och alfa-kolet, med tanke på att O som bildar H2O-avgångsgruppen är kopplad till formaldehyd C1-kolet från mekanismdiagrammet?
När det gäller "tillförlitliga data" om stereospecifiteten har jag ingen annan än den ursprungliga Rhodium-artikeln som påstår att syntesen är stereospecifik, som en annan medlem sa tidigt i tråden på sidan 1 av svar, här: https:
//www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/amphetamine.methylation.html
I ovanstående artikel anges att bildning av imin med d-amfetamin och reducering ger d-metamfetamin. Med tanke på att den nu visade strukturen (3) är identisk med fenylaceton-metylamin-iminen, vars reduktion ger en racemisk produkt, är det uppenbart att en av de två måste vara fel, eller hur?
Antingen är amfetamin-formaldehyd-iminen en annan än fenylaceton-metylamin-iminen, eller så är reaktionen inte stereospecifik, vilket anges i Rhodium-källan.
Någon med tillräckliga resurser kan kanske testa reaktionen med olika optiska blandningar av amfetamin och rapportera tillbaka, men jag kan inte samla in dessa data.
Tack för era svar.