Jag rekommenderar att du gör denna reaktion i bulk. Kolla in denna syntes för natriumetylsulfat :
Krav
Etanol (EtOH / C2H6O/ CH3CH2OH, 99%, 180 mL)
Svavelsyra (H2SO4 / H2O4S, 95%+, 80 mL)
Natriumkarbonat (Na2CO3 / CNa2O3)
Vatten (H2O, 300 mL)
Tillvägagångssätt
Tillsätt etanol och svavelsyra droppvis 30 min i en RBF med hals (500 mL) med hjälp av en tillsatsratt. Refluxa 3 timmar vid 110 °C. Lägg is i en bägare (1 L+) och överför lösningen dit. Tillsätt vatten (300 mL). Bered en koncentrerad lösning av vatten och natriumkarbonat och häll den långsamt i bägaren i portioner tills pH = neutralt. Denna reation är mycket våldsam! Filtrera, tvätta filterkakan med vatten. Lufttorka med en fläkt i ~48 h.
Teori
Vid upphettning protonerar svavelsyra syret i etanol och bildar en etyloxoniumjon som parcipiterar i en SN2-reaktion, även känd som Fisher-förestring. Oxoniumjonen frigör en liten mängd vatten och hexakolprodukten bildar etylsulfat, en försumbar mängd dietyleter som kokar bort och en liten mängd cancerframkallande dietylsulfat. Etylsulfatet omvandlas sedan till ett natriumsalt genom tillsats av natriumkarbonat. Natriumkarbonatet neutraliserar också kvarvarande svavelsyra i en syra-basreaktion... Isen hjälper till att kyla ner saker och ting och minskar reaktionens våldsamhet.
Temperaturkontrollen är kritisk! Den får aldrig överstiga 115 °C, annars ändras jämvikten och dietyleter produceras i stället för etylsulfat.
Alla reagenser måste vara vattenfria! Förekomsten av vatten i denna reaktion minskar utbytet. Använd inte denaturerad etanol, eftersom denatoniumet sönderdelas vid upphettning och förorenar produkten. Om det görs på rätt sätt ska lösningen efter återflödet vara transparent, eventuellt med en ljusgul nyans. Om den är gul eller orange använder du orena reagenser.
Torkröret ovanpå kondensorn hjälper till att hålla fukten borta.
Låt den inte avdunsta i slutskedet! Vid sådan här uppvärmning bryts natriumetylsulfatet ned. Lufttorka endast lösningen. Att använda en fläkt hjälper till att påskynda processen.
Det finns en variant av denna reaktion där man använder kalciumkarbonat före tillsatsen av natriumkarbonat. Jag avråder helt från det. Det tillsätts för att omvandla etylsulfatet till det olösliga kalciumetylsulfatet. Det är inte bara helt onödigt, utan det ökar också tiden och arbetsbelastningen och förorenar slutprodukten avsevärt. När endast natriumkarbonat används hålls etylsulfatet i en vattenlösning som du senare separerar genom filtrering och torkning.
Det finns också en annan variant där man använder natriumbisulfat i stället för svavelsyra. Detta fungerar men avkastningen är låg enligt min erfarenhet. Det förorenar också produkten som visar sig i form av mjölkliknande kristaller som tenderar att bildas på väggarna i kristalliseringsskålen.