- Language
- 🇺🇸
- Reaction score
- 77
↑View previous replies…
- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 89
46 g benzald. (~95%) + 36,8 g MEK + 45 g saltsyra (18%). 100°C till 115°C grader.
Tid: 4 timmar.
Jag tror att jag kommer att använda dessa mängder från och med nu, eftersom jag aldrig har fått en så stor organisk fas, och jag behövde inte sätta mycket mer reagenser. Jag tänkte tillsätta alla reagenser först i samma mängd som tidigare, men när jag av misstag tillsatte 45 g saltsyra, trots att jag var tvungen att tillsätta samma 30 g. Så jag tillsatte mer av de andra reagenserna i blandningen också.
Mängden MEK blev proportionellt mindre, eftersom den tog slut, men det skadade inte alls, för att döma av storleken på den organiska fasen var det bra. Jag värmde nu också vid något högre temperaturer. Jag har försökt värma upp även i graderna 120-130°C, men efter flera försök hamnade jag på den graden ca 100°C. Lägre temperaturer minskade utbytet.
Tid: 4 timmar.
Jag tror att jag kommer att använda dessa mängder från och med nu, eftersom jag aldrig har fått en så stor organisk fas, och jag behövde inte sätta mycket mer reagenser. Jag tänkte tillsätta alla reagenser först i samma mängd som tidigare, men när jag av misstag tillsatte 45 g saltsyra, trots att jag var tvungen att tillsätta samma 30 g. Så jag tillsatte mer av de andra reagenserna i blandningen också.
Mängden MEK blev proportionellt mindre, eftersom den tog slut, men det skadade inte alls, för att döma av storleken på den organiska fasen var det bra. Jag värmde nu också vid något högre temperaturer. Jag har försökt värma upp även i graderna 120-130°C, men efter flera försök hamnade jag på den graden ca 100°C. Lägre temperaturer minskade utbytet.
↑View previous replies…
- Solutions
- 4
- Reaction score
- 1,106
- Deals
- 1
Jag räknar bara ut stoichometrin per mol. Och 31,229 g mek är = 46 g bensaldehyd, och när du anser att bensaldehyden är 95% får du 29,668
- Solutions
- 4
- Reaction score
- 1,106
- Deals
- 1
och mek väger 0,8 g ml sååå 37,85 ml 36,8 g mek = 46 ml och 46 g bensaldehyd är 48,02 ml. Jag måste träffa pojken på bussen, sen kommer jag tillbaka och gör klart matteuppgiften. Jag gör det bara för att öva eftersom jag behöver förbättra min kemimatematik. Det är ännu mer skrämmande när du växlar mellan volym och vikt, det är förmodligen också meningslöst, men jag vill bara vända det i mitt huvud och titta på det eftersom det här förmodligen är något jag kommer att behöva i framtiden
- Language
- 🇺🇸
- Reaction score
- 77