Bases van aminegroep zuivering via natriumbisulfiet adduct

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Reaction score
112
Ik zag onlangs een discussie in een RC-gemeenschap over amfragroep en 4mmc zuivering via bisulfiet adduct.

Gezien de molaire verhoudingen die daar werden genoemd, denk ik niet dat deze route door een professional is ontwikkeld. Maar ik heb het hier gebracht om te bespreken: misschien is het de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

In het kort wordt het beschreven in de volgende stappen:

1. Base geëxtraheerd met NaOH en gescheiden met oplosmiddel (DCM, hexaan, etc).
2. Natriumbisulfiet NaHSO3 wateroplossing toegevoegd in enorme molaire verhoudingen 1:4 of zelfs 1:5 (waarbij 1 base is en 4 bisulfiet) aan de base opgelost in oplosmiddel.
3. Het bisulfiet-adduct slaat onmiddellijk neer en wordt met extra oplosmiddel gewassen.
4. Het gewassen bisulfiet-adduct wordt weer omgezet in de base door toevoeging van natriumcarbonaat Na2CO3 in dezelfde grote molverhouding 1:4.
5. Basen afgescheiden
6. Klus geklaard

Gezegd, deze route is geschikt voor meth en amph groep, evenals 4mmc.

Ik begrijp het principe: natriumbisulfiet heeft zwakke zure eigenschappen en kan sommige basen omzetten in een natrium adduct, dat uiteraard neerslaat in oplosmiddelen als DCM, ether, hexaan en water. Maar ik heb geen enkel bekend protocol gevonden voor het gebruik van natriumbisulfiet.

Er zijn wel een paar bekende protocollen waarin deze route (met verschillende oplosmiddelen) van natriumadductvorming wordt gebruikt in de farmaceutische industrie, maar meestal voor de zuivering van ketonen.

Iemand een mening van experts over deze route?

Last edited:

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,080
Deals
1
Ik ben geen expert of zelfs een fervent liefhebber, maar ik vermoed dat de persoon die dit geschreven heeft dat ook niet is. Voor zover ik weet is het sulfietkation de geconjugeerde base van de geconjugeerde base van zwavelzuur. Volgens mij betekent dit dat het geen Lewiszuur vormt met veel. Metalen.
Misschien zit ik er helemaal naast. Je vroeg me om commentaar, dus ik heb ongeveer 30 minuten besteed aan het bekijken van de betrokken genetica en ik zie het niet levensvatbaar zijn.

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Reaction score
112
Ja, ik heb ook meer over dit onderwerp gelezen en geprobeerd het te begrijpen. Het lijkt, tenminste zoals het hier is geïntroduceerd, totaal zinloos.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,080
Deals
1
Ik denk dat ik het begrijp. Waar je naar verwijst lijkt het toevoegen van natriumbisulfiet specifiek aan een aldehyde om een sulfonaat te maken. Dat is een bekende reactie die goed past bij wat je voorstelt en die werkt. Veel aldehyden worden geneesmiddelen en een sulfonaat klinkt voor mij als een Lewiszuur.

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Reaction score
112
Maar hoe dan ook, natriumbisulfiet reageert met zowel aminen als ketonen. En waarschijnlijk ook met andere organische verbindingen (onzuiverheden). We zetten ze allemaal om in bisulfietadducten en zetten ze vervolgens weer terug in het eerste stadium. Het lijkt dus nutteloos als we ons richten op het scheiden van organische verbindingen.
Maar voor anorganische verbindingen werkt het goed. Maar ook daarvoor is basische extractie voldoende.

Last edited:

2-79-790125

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
21
Dit lijkt me een logische plaats om mijn vraag te stellen........

Ik moet testen of de synthese van MDP2P uit een Wacker oxidatie van Safrole, Benzoquinone, Palladium Chloride (Bright Star's recept ondersteund door Strike's Total Synthesis II, Methylman's en Dr. Drool's modificaties, en waarschijnlijk een dozijn andere bronnen) succesvol is.
Dit was mijn eerste poging en resulteerde in een zielig laag rendement, dus ik heb niet eens de moeite genomen om de laatste stap, het langzaam destilleren van het oplosmiddel uit de MDP2P, uit te voeren. Het zit in de vriezer.

Eerste vraag - zijn we het er allemaal over eens dat het druppelen van MDP2P in een verzadigde natriumbisulfietoplossing een neerslag zal veroorzaken?
Vraag #2 - zou datzelfde neerslag kunnen ontstaan als het druppelen van MDP2P nog steeds vermengd is met het oplosmiddel RM (reactiemengsel) of is het belangrijk om het MDP2P eerst te isoleren van het oplosmiddel?
Vraag 3 - zijn er tips voor het bereiden van een verzadigde natriumbisulfietoplossing?
Vraag #4 - wat is gemakkelijker om MDP2P te isoleren/zuiveren? oplosmiddel destilleren om het MDP2P te isoleren vs. al het MDP2P/oplosmengsel toevoegen aan verzadigd natriumbisulfiet en dan het neerslag van MDP2P eruit filteren?