Baser for oprensning af amingrupper via natriumbisulfitaddukt

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Reaction score
112
Jeg så for nylig en diskussion i et RC-fællesskab, hvor der blev talt om oprensning af amph-grupper og 4mmc via bisulfitaddukt.

I betragtning af de molære proportioner, der blev nævnt der, tror jeg ikke, at denne rute blev udviklet af en professionel. Men jeg bragte det her for at diskutere: måske er det værd at være opmærksom på det.

Kort fortalt er den beskrevet i følgende trin:

1. Base ekstraheret med NaOH og adskilt med opløsningsmiddel (DCM, hexan osv.).
2. Natriumbisulfit NaHSO3 vandopløsning tilsættes i store molære forhold 1:4 eller endda 1:5 (hvor 1 er base og 4 er bisulfit) til basen opløst i opløsningsmiddel.
3. Bisulfit-adduktet udfældes straks og vaskes med ekstra opløsningsmiddel.
4. Vasket bisulfitaddukt omdannes tilbage til basen via tilsætning af natriumkarbonat Na2CO3 i samme store molforhold 1:4.
5. Basen adskilles
6. Jobbet er gjort

Sagt, denne rute er velegnet til meth- og amph-gruppe såvel som 4mmc.

Jeg forstår princippet: Natriumbisulfit har svage syreegenskaber og kan omdanne nogle baser til et natriumaddukt, der naturligvis udfældes i opløsningsmidler som DCM, ether, hexan og vand. Men jeg har ikke fundet nogen velkendt protokol for en sådan brug af natriumbisulfit.

Der er dog et par velkendte protokoller, når denne rute (med forskellige opløsningsmidler) til dannelse af natriumaddukter anvendes i farmaceutisk fremstilling, men generelt til ketonoprensning.

Nogen mening fra eksperter om denne rute?

Last edited:

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,080
Deals
1
Jeg er ikke ekspert eller endda en ivrig amatør, men jeg formoder, at den person, der har skrevet dette, heller ikke er det. Så vidt jeg kan se, er sulfitkationen den konjugerede base af den konjugerede base af svovlsyre. For mig betyder det, at den ikke vil danne en Lewis-syre med ret meget. Metaller.
Måske er jeg helt galt på den. Du bad mig om at kommentere, så jeg brugte ca. 30 minutter på at se på den involverede genetik, og jeg kan ikke se, at det er levedygtigt.

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Reaction score
112
Ja, jeg har også læst mere om dette emne og forsøgt at forstå det. Det ser ud til, i det mindste som det introduceres her, at det er helt meningsløst.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,080
Deals
1
Jeg tror faktisk, jeg har forstået det. Det, du henviser til, ser ud til at være tilsætning af natriumbisulfit specifikt til et aldehyd for at lave et sulfonat. Det er en velkendt reaktion, som passer godt til det, du foreslår, og som fungerer. Mange aldehyder bliver til stoffer, og et sulfonat lyder som en Lewis-syre for mig.

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Reaction score
112
Men under alle omstændigheder reagerer natriumbisulfit med både aminer og ketoner. Og sandsynligvis også med andre organiske forbindelser (urenheder). Vi omdanner dem alle til bisulfitaddukter og vender dem derefter tilbage til det tidligere stadie. Så det ser ubrugeligt ud, hvis vi er ude efter at adskille organiske forbindelser.
Men til uorganiske forbindelser vil det fungere godt. Men igen, baseekstraktion er nok til det.

Last edited:

2-79-790125

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
21
Det virker som et logisk sted at stille mit spørgsmål........

Jeg er nødt til at teste for vellykket MDP2P-syntese fra en Wacker-oxidation af safrol, benzoquinon, palladiumklorid (Bright Stars opskrift bakket op af Strikes Total Synthesis II, Methylmans og Dr. Drools modifikationer og sandsynligvis et dusin andre ressourcer).
Dette var mit første forsøg, og det resulterede i et ynkeligt lavt udbytte, så jeg har ikke engang gjort mig umage med det sidste trin, hvor jeg langsomt destillerer opløsningsmidlet fra MDP2P. Det ligger i fryseren.

Første spørgsmål - er vi alle enige om, at drypning af MDP2P i en mættet natriumbisulfitopløsning vil forårsage et bundfald?
Spørgsmål 2 - vil det samme bundfald potentielt forekomme, hvis man drypper MDP2P, der stadig er blandet med RM-opløsningsmidlet (reaktionsblandingen), eller er det vigtigt at isolere MDP2P fra opløsningsmidlet først?
Spørgsmål 3 - nogle tips til at forberede en mættet natriumbisulfitopløsning?
Spørgsmål 4 - hvad er lettest at isolere/rense MDP2P? destillation af opløsningsmiddel for at isolere MDP2P vs. tilsætning af hele MDP2P/opløsningsmiddelblandingen til mættet natriumbisulfit og derefter filtrering af MDP2P-fældningen?