Wolff-Kishner-reduktion, storskalig, genomförbar eller bara självmord?

victorplum

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 20, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
1
Som i titeln: Jag försökte komma på en stereoselektiv syntes, men jag har fastnat vid en punkt där jag måste ta bort en karbonyl. Att förvandla det till en alkohol skulle försvinna selektivitetsmålet. Nu, var jag än letar efter information är det bara människor som varnar för att föredra något annat sätt är tillämpligt och varnar för hydrazin cancerframkallande egenskaper (+ hålla den vid 200 + ° C medan den är flyktig nog även vid rumstemperatur + kokande KOH-lösning). Att skala upp det i 100+g skala verkar vara något som väldigt få människor skulle göra: finns det ett sätt att inte dö? Jag har inte heller ett labb, så jag kan inte ens göra det under en huv (ja, det måste fortfarande byggas, men av budgetskäl läggs en huv vanligtvis bara till när du behöver den)

Ett alternativ skulle kunna vara Clemmensen, men den kräver kvicksilver. Hur ska jag kunna ta bort det där jävla syret utan att behöva skriva ett testamente för säkerhets skull?
 

highTEMPO

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 29, 2022
Messages
3
Reaction score
1
Points
1
Jag skulle inte göra Wolff-Kishner-reduktionen om du inte har ett ordentligt labb. Hydrazin är raketbränsle. Jag skulle inte oroa mig för cancer Jag har en flaska sand i mitt labb och det står kan orsaka cancer på etiketten. När det gäller att bli av med syret kan du reducera med raney nickel genom att först reagera karbonylen med etandittiol, men denna reaktion kan också snabbt komma ur kontroll. Lycka till
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
522
Reaction score
276
Points
63
Den här behöver bara skalas upp försiktigt och gradvis... Jag har sett en lyckad mikrovågsreaktion men jag antar att du kan göra flera satser åt gången och polla blandningarna för upparbetningen, hur som helst måste det göras i liten laddning av reaktorn. Är det en keton du försöker ta bort?
 
Top