Jag försökte denna reaktionsmetod för P2P till Amph flera gånger eftersom jag fick höra att den skulle ge upp till 80% avkastning och jag kan berätta att detta tydligen är fullständigt skitsnack och avkastningen är löjligt låg. Jag är säker på att det inte kommer att fungera bra på P2NP eftersom alkaliska förhållanden som sagt tidigare inte är gynnsamma för det första steget.
Surt Al / Hg fungerar naturligtvis och med ok utbyten men reaktionsvolymen är stor och reaktionen är så våldsam att jag inte känner någon som vågade tp-processa mer än för 100 g Amph åt gången (och de rapporterade också att det ibland bara blåser allt till taket - de gjorde det bara utanför av denna anledning),
Al/Ni och syra, det är bara en annan Urushibara-variant, syran gör väte från Al som ska ladda Ni som ska vara i form av nanopartiklar och teoretiskt fungerar det naturligtvis men ärligt talat kan jag inte se att det fungerar utan ett tryckkärl och reagenser med hög renhet och en stor bit vanlig tur.
Så varje reaktion för att minska P2NP som börjar med basisk (alkalisk) kommer att ha mycket låga utbyten (förutom att situationen åtgärdas genom tillsats av en enorm mängd SiO i form av kiselgel som har förkalkats vid upp till 800 °C före användning. Strikt vattenfria förhållanden. Detta kommer att vara en reaktion i en uppslamning men det förhindrar Michaels sidoreaktion från att äga rum. (800 °C för SiO är för övrigt lätt i en mikrovågsugn).
Kvar är frågan om detta system kommer att minska den resulterande Nitro-Alkane. Jag har ingen aning om det.
Men det skulle vara värt ett skott, orecipitering av CuCl2 eller sulfatet på SiO och kalcinering av detta och sedan tillsätta P2NP i metanol / xylen, värma till kokande och tillsätt NaBH4 i portioner, 4 till 5 molära ekvivalenter alls.
Jag tror att detta fungerar eftersom NaBH4 vid förhöjda temperaturer bildar en additionsförening med metanol som är perfekt lämpad för dubbelbindningsreduktionen, kiselgelen förhindrar sidoreaktionen och kopparn gör nitroreduktionen möjlig.
Att använda Cu2FeO4-nanopartiklar på kiselgel (prep är enkelt) skulle dock vara det bättre valet.
Men du vill ha något utan NaBH4, ok, som sagt finns det SnCl2 / HCl som fungerar bra och SnCl2 kan framställas in situ från tenn och HCl.
Reducera sedan nitro med något annat, det finns flera möjliga sätt, men tyvärr fungerar inte reaktioner bara för att någon skrev att de gör det eller för att man verkligen skulle vilja att de skulle fungera eftersom de är så enkla och bara använder vad som finns till hands. Jag föll själv för detta tidigare och i slutändan ångrade jag slöseriet med pengar, tid och prekursorer och odlade ett flammande hat mot de fåtöljkemister som suger fiktiva reaktioner från luften och lite kunskap men mycket önsketänkande och publicerar resultatet på internetforum som om de faktiskt gjorde det (eller skrev artiklar i andra eller tredje klassens tidskrifter som ofta har "communications" eller "letters" i sina namn).
Jag hoppas att du är medveten om att P2NP-reduktion kan resultera i en hel uppsjö av olika föreningar beroende på förhållanden och temperaturer och lösningsmedel och vad reduktionsmedlet är. Som SnCl2 i metanol eller etanol ger en helt annan produkt (alkylerad) än att göra det i etylacetat som ger alkanen. Felsökning utan seriös analytisk utrustning och färdigheter är praktiskt taget inte möjlig av denna anledning.
Jag har ett annat sätt i åtanke som jag tror är mycket lovande för att minska nitroalkener, alkaner oximer, nitriler och lite mer, men det här vill jag prova själv först, ledsen. Jag kommer att göra resultaten om det är anmärkningsvärt offentligt ändå, det gjorde jag alltid. Jag behöver dock lite P2NP först, om någon i EU vill donera 50 g eller 100 g, skulle jag inte säga nej. Det är en dyr hobby om man inte säljer något och jag säljer inte. Jag klagar inte, bara som ett faktum.