Question Propionsyra genom haloformreaktionen

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
Någon som har en bra beskrivning av detta...

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
Vi har hittat ett ännu enklare sätt...

Tillsätt 500 ml 2M HCl till 2M natrium- eller kalciumpropionatlösning för att göra 1L 1M propionsyra

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
Vätskefasoxidation av propionaldehyd med atmosfäriskt syre för att bilda propionsyra i närvaro av mangan(II)-propionat som katalysator

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
Ett hundra gram (125 cc, 1,7 mol) n-propylalkohol, b.p. 96-96,6°, placeras i en 2-liters trehalsad rundkolv försedd med en kvicksilverförseglad omrörare (Anm. 1), en dropptratt och en 60 cm bulbkondensor (Anm. 2) inställd i en vinkel på 45°. Vatten vid 60° hålls cirkulerande genom denna kondensor. En kondensor för nedåtdestillation är ansluten till toppen av den första kondensorn. Kallt vatten cirkulerar genom den andra kondensorn. Med hjälp av en adapter är den nedre änden av den andra kondensorn monterad på en behållare som kyls med isvatten.
Alkoholen i kolven värms upp till kokpunkten, omrörs och en blandning av 164 g (0,56 mol) kaliumdikromat, 120 cc koncentrerad svavelsyra (2,2 mol) och 1 l vatten tillsätts genom dropptratten. Tillsatsen tar cirka trettio minuter och under denna tid hålls innehållet i kolven kraftigt kokande. När hela den oxiderande blandningen har tillsatts kokas innehållet i kolven i femton minuter för att destillera den sista aldehyden. Den propionaldehyd som samlas upp i behållaren torkas med 5 g vattenfritt natriumsulfat och destilleras fraktionerat. Utbytet av propionaldehyd som kokar vid 48-55° och har ett brytningsindex på 1,364 (Anm. 3) är 44-47 g (45-49% av den beräknade mängden).

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
@Frit Buchner förlorade på den här kan inte köpa den någonstans verkar vara en bitch att syntetisera och betala $ 100-180 1lt

när man bubblar syre genom propionaldehyd hur vet man inte när det är gjort eller möjligen vet man %.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,260
Deals
1
Det finns Buchner-reaktionen. Den börjar med att du sätter in några bitcoin i escrow och sedan är mekanismen att jag lägger dem i en prioriterad brevlåda till någonstans där du kan stjäla dem från verandan eller vänta som en förföljande butler, med skidmask i handen, för att råna brevbäraren när han försöker leverera dem till den där killen som din syster brukade dejta. Sedan släcker du överskottet av salt genom att trycka på knappen för att släppa degen.
MatGSrOvMc

Eller så kan du köpa den från Amazon. Det är vad jag gjorde. Jag letade igen idag efter något användbart att göra med den. Natriumpropanoat? GÖR EN ESTER!?!? Jag minns inte vad jag betalade för det, men jag minns att det var alldeles för billigt för att jag skulle vilja göra det.

pachemguy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
21
Reaktion med bensalklorid för att erhålla propklorid, sedan en reaktion med bensen för att erhålla ketonen

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
Mitt tillvägagångssätt var kalcium- eller natriumpropanoat med svavelsyra men svårt att få syran

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Reaction score
309
Deals
1
Hmm ja, jag ser att det inte kommer att levereras till Storbritannien, det är säkert 🫡