När jag gör separationen är det bara att vänta några minuter tills toppskiktet slutar bete sig som en utomjordisk version av en lavalampa. Töm bottenskiktet i en burk, sedan tillsätter jag personligen exakt cirka (2 g Na2SO4 per 10 g P2NP) x multiplikatorn för aktuell batchstorlek, till det organiska skiktet och skakar sedan av det ett tag. Det gör att alla grå slamdroppar torkar ut på saltets yta. Så småningom bildar konglomeratet av lätt stelnande sulfat- och amalgamskit något som liknar "frit" som används i kolonnkromatografi. Det täpper inte till trattens dräneringsventil utan fungerar som ett filter och lämnar kristallklar gulaktig freebase-lösning. Sedan dumpar jag slammet från burken tillbaka till SF, om den andra omgången inte är så rik på nyflottat freebase-lager, tillsätter jag bara 10 ml isooktan (2,2,4-trimetylpentan) eller annat liknande icke-polärt, högkokande lösningsmedel med lågt ångtryck, skakar igen, väntar 10-15 minuter och sedan delvis: dränera 2-3 tum av höjden -> virvla SF kraftigt för att skapa en virvel -> titta på grå lera ovanför toppskiktet rivs av trattväggarna -> upprepa så länge som behövs. Andra extraktionsskiktet hälls sedan i glastratt, smalt ben, försiktigt knackat med bomullsfritte och fylls lågt med 2 g anh. Na2SO4. Efter torrfiltrering av extraktet bör filterbädden tvättas med 1-2 ml tidigare använt extraktionslösningsmedel och slutligen kombineras med 1: a extraktionsskiktet. Enkelt, effektivt, även IMO låg kostnad och knappt sus till någon gvmnt.
P.S. hur mycket gav du med vilken syra, och från vilken mängd P2NP, jag är bara riktigt nyfiken på rå statistik.