Question Hur testar man renheten hos något?

merlin

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 4, 2022
Messages
5
Reaction score
2
Points
3
Hur skulle du kunna testa renheten hos något som liknar ett pulver?

Vilken maskin skulle du använda?
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Du använder inte maskiner, du använder kemi.

1. För det första har vi spektrometoden, där du skickar in ett prov av ditt pulver och en referens till ett labb. På så sätt får du ett definitivt svar, komplett med kvantifiering av de olika föroreningar som finns. Men det är kostsamt och kräver en maskin. En spektroskopimaskin. Kolla in Raman, det finns en beskrivning här på forumet.

2. Ett annat sätt är TLC, Thin Layer Chromatography. Det finns en beskrivning av den processen här på webbplatsen, och du hittar gott om Youtube-material också. Det är något du kan göra själv, men du behöver en massa material och lite grundläggande kunskaper.

3. Sedan har vi smältpunkten. Ganska enkelt: du tar ett litet prov av pulvret och värmer det tills det smälter. Varje ämne har sin specifika smältpunkt, och om resultatet inte stämmer betyder det att pulvret är orent och innehåller saker som förändrar smältpunkten.

Men om det är en enkel fråga om att försöka bestämma hur mycket dope det faktiskt finns i låt oss säga ett gram av din köpta produkt, skulle jag förmodligen göra en A / B-extraktion och se vad jag slutar med. Lös upp ett prov av det köpta saltet i vatten, basifiera det och samla in freebasen. Salta sedan ut det igen och jämför vikten på det resulterande saltet med vikten på provet. Antingen det eller bara försöka tvätta ut tillsatserna med något som löser upp dem men inte produkten. Om det är möjligt.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,661
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Hej, Merlin. Jag har gjort en stor sektion för att hjälpa till med dessa frågor. Det finns manualer för nästan alla populära ämnen!

 
Top