Hej på dig,
Jag hoppas att du läser det här hemma och inte i ett överfullt, ångande malaysiskt häkte.
Skämt åsido, jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att ta med sig något liknande som skjutvapen, sprängämnen och olagliga droger ombord. Det spelar ingen roll om man tror att det är en liten mängd och att man kan gömma den, eller om det är en stor mängd och att man vill svälja den. Det som oroar mig mest är det faktum att du är villig att riskera att din frihet tas ifrån dig i flera decennier för minsta möjliga mängd av någon drog i dessa länder. Indonesien, Brunei, Malaysia, Kina, Vietnam, Thailand - och i stort sett alla länder som inte är med i Europeiska unionen kommer att göra fruktansvärda saker med ditt liv och välbefinnande för drogavgifter. Helvete, även i EU kommer det att sluta illa, den enda skillnaden är att du inte får bokstavlig livstidsdom eller en faktisk dödsdom.
Jag, i början av 20-talet, hade ett tungt och långt heroin- och kokainmissbruk. Jag hade ett obegränsat utbud av det (i stort sett) i Storbritannien. Jag var på väg tillbaka till mitt hemland i EU och var tvungen att ta med mig förnödenheter som skulle räcka i 10 dagar. Jag var väldigt naiv och hade ett alldeles för stort självförtroende. Jag packade 10 g afghanskt heroin i 15-20 små stenar som jag lindade in i rökpapper och dubbla lager plastfolie som sedan värmeförseglades. Jag lade varje sten i olika personliga tillhörigheter: till exempel en i en strumpa, en annan i nästa; två i den lilla jeansfickan; en i boxershorts (man tar med sig många par boxershorts och strumpor under 10 dagar); jag vek T-shirts och lade en sten där också. Jag skulle vika och pressa alla tillhörigheter med heroin i riktigt väl, till och med stryka dem så att de ser riktigt prydliga ut och tulltjänstemannen inte vill vara en oförskämd bonde och förstöra mina semesterkläder. Jag skulle vara nykter den dagen, inte ha några gatukläder, inget konstigt "gangsterbeteende".
Detta gjordes två gånger. Jag ser tillbaka på det och skulle aldrig göra det i den här åldern. Jag hade helt enkelt tur. Det finns hundar på alla flygplatser. Jag vet att narkotikasmuggling och terrorism är ett stort problem i Sydostasien, så de anstränger sig extra mycket för att försöka upptäcka dessa föremål.
Jag föreslår starkt att du inte ens överväger att göra detta. Tänk på att jag gjorde det för ungefär 15 år sedan. Flygplatssäkerheten blir bättre och bättre på att fånga upp förbjudna föremål varje år.
Jag föreslår att du använder DHL, UPS eller någon annan kurirtjänst som finns tillgänglig i din region, och att du använder falska namn, engångstelefoner, engångsmejlkonton och tomma adresser av typen "safe house".