Hur extraherar man jodkristaller från en povidon-jodlösning?

Haruwua

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 9, 2024
Messages
6
Reaction score
13
Points
3
Hejsan! Hur extraherar du jod från en 11% povidon-jodlösning?
Jag följde guiden för att extrahera jod från en alkohollösning med hjälp av en polyetenplatta och vatten men det fungerade inte riktigt.
Jag har lite natriumhydroxid men jag har tyvärr inte någon hcl-syra eller någon väteperoxid att prova. Finns det några andra metoder jag kan prova? Jag vill använda jod för den röda fosporus meth-syntesen.
Uppskattar all hjälp!
Hälsningar
 

Dr. MMX

Professional
Manufacturer Seller
Language
🇺🇸
Joined
Nov 28, 2023
Messages
177
Reaction score
63
Points
28
Deals
7
Jag skulle försöka separera det via DCM och dränera bottenskiktet ut och se vad som kommer att hända :)
 

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 16, 2023
Messages
219
Reaction score
146
Points
43
Det fanns en metod där Fester fångade upp den lösa jod som fanns i toluen eller petroleumnafta. Han gjorde det med natriumhypofosfat, eller hypofosforsyra, men jag tror att det fungerar med RP i vatten. Så hur som helst, du lägger till jod i toluenlösning till RP i vatten, helst har du en magnetisk omrörare och så småningom reagerar jod i toluen med RP och skapar en HI i H2O-lösning, som måste filtreras och separeras från resten, eller troligen och ännu bättre, destilleras. Du kan se när jodet har reagerat/förbrukats när toluen går från lila jodfärg tillbaka till en klar lösningsmedelsfärg.

Man måste få jod att fällas ut i någon utsträckning, tror jag, innan man kan fånga upp den i lösning. Så jag vet inte om det kommer att fungera utan HCl eller H2O2. Natriumhydroxid används i povidon-jodlösningen för att aktivera och separera all gak som byggs upp.
Jag har ingen aning om vad som kan ersättas med HCl-syra och väteperoxid. Jag förstår inte riktigt hur det här fungerar, jag vet bara hur man gör det.
Lycka till! o7
 
Top