Question Hur man monterar en HCI-gasgenerator

MrCook

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Jag har haft lite problem med en gasgenerator, jag försökte googla upp det men hittade inget som skulle komma till nytta, så jag ber er att hjälpa till att montera en HCI-gasgenerator.

T0lek511

Don't buy from me
Resident
Reaction score
86
Deals
1
Om man släpper svavelsyra på natriumklorid bildas HCl-gas

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,108
Deals
1
2 kannor 2 lock 2 slangar. 2 hål i det ena locket, 1 hål i det andra. 2 slangar monterade grunt i locket med 2 hål. Slang till botten av locket med 1 hål. Salt i flaskan med 2-hålslock. H²SO⁴ i flaskan med enkelhålslock. Den slangände som är lös ska läggas i din reaktionsblandning. Kläm på svavelsyraflaskan, syra rinner genom slangen till saltet. Hcl-gas utvecklas och går ut genom det andra röret och in i reaktionsblandningen. När det slutar ryka klämmer du på lite mer syra i saltet.

arcticwindow

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Med tanke på att H2SO4 inte har varit allmänt tillgängligt längre sedan EU-förbudet, är det knappast en mycket OTC-metod ... Släpp conc HCl (> 30%) på CaCl2 och applicera värme. Detta kommer att generera HCl. 1 kg 30% HCl + 1 kg granulär CaCl2 anhydr kommer att generera cirka 150 g HCl-gas. Utbytet är inte lika bra som med H2SO4 (~40% vs 80%), men CaCl2 är lätt att få tag på och till skillnad från H2SO4 kan det lätt regenereras efter processen. Lägg det bara i spisen vid 200ish °C i ett par timmar och det är bra för nästa körning. Så köp 50 kg av detta en gång och köp aldrig om... allt du behöver köpa om då är billig HCl från hårdvaruaffären.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,108
Deals
1
Det var ett tag sedan jag skrev det där uppe. Det finns ett litet problem med det och det är att du inte torkar gasen, så du kommer att lägga lite vatten i din RM. Nu monterar jag mina glasvaror för att göra det och den sista biten är en kall fälla med svavelsyra i den som torkar gasen. Svavelsyra är lättillgänglig i staterna men i EU är den också lättillgänglig i gamla bilbatterier. Du måste städa upp det lite men ibland behöver du bara vad du behöver så du måste tänka utanför lådan.
.

arcticwindow

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Det var därför jag lade upp ett bättre alternativ för EU. Att behöva plocka upp dubbla mängden HCl (som ändå finns billigt i järnhandeln) trumfar helt klart att mjölka några gamla bilbatterier. För att inte tala om att nya bilbatterier har cirka 40% conc H2SO4, i gamla bilbatterier kommer detta värde att vara ännu lägre. Så inte bara kommer produktionen och bärgningen av dessa bilbatterier att vara mycket mödosam, det kommer att bli mycket värre när du inser att du måste bearbeta denna H2SO4 också för att få den till hög renhet. Fraktionerad destillation tar dig bara så långt med detta innan svavelsyran går azeotropisk med det återstående vattnet ... cirka 70ish % utan kompletterande ansträngningar. Men för HCl-generatorn är detta inte tillräckligt koncentrerat.

Så om du inte fortfarande har tillgång till H2SO4 fritt i Europa, är en HCl/CaCl2-generator definitivt det bättre alternativet på denna sida av dammen.