Ja, det var just den här vägen som jag försökte. Samma sida från rodium. Detta var för flera år sedan under covid när jag var lite bonkers från all ledig tid i mitt laboratorium och jag gjorde så många droger som möjligt, för att vara ganska långt borta gjorde jag ganska bra måste jag erkänna lol (jag är borta från alla hårda droger nu) ... Men min poäng är att jag inte exakt kan komma ihåg om det fanns några variationer, jag vet bara att det var den här processen som jag gjorde en iteration av i mitt laboratorium. eventuella ändringar som gjordes var helt enkelt anpassningar till den utrustning jag hade. Renheten hos det efedrin jag hade var kanske tveksam, och jag hade kanske bara ett gram av det. Utbytet var inte spännande men något var där och för det ensam var jag glad. problemet kom när jag försökte rena det och eftersom det är en katinon och har den karbonylen är den löslig i både vatten och opolära lösningsmedel. och med den lilla mängden som jag hade förlorade jag i princip allt när jag gjorde en A / B-extraktion.... När jag räknade ut hur jag skulle extrahera efedrin med typ 75% effektivitet var jag på meth ...
tbh permanganatet är ganska intensivt, och jones reagens sätt var bättre. jag minns att jag tänkte så mycket. jag kunde få något med jones reagens sätt som var betydligt mer än permanganat ... eftersom du MÅSTE rena, leder eventuellt kvarvarande permanganat till intensiv skada på hjärnan ... och kanske var det det.
Jones reagensvägen är inte heller utan sina fallgropar, med den metoden nämns det om denna vita eller röda "massbildning som är ett tecken på avsevärt minskat utbyte" .... Jag kunde inte undvika det, men fick ändå några. Men återigen gör jag detta i ett 20 ml provrör med som ett gram åt gången som en tung droganvändare ... så..... Att oxidera en hydroxigrupp vid den bensyliska positionen (vad vi gör) är ganska lätt från vad jag förstår (det är att minska det till meth som är notoriskt svårt) och så kan det finnas mer vänliga mildare oxidationsmedel där ute som inte var välkända tillbaka under rodiumtiderna ... saker som pyridiniumklorokromat (PCC). men jag har ingen aning om någon av dessa möjligheter att vara ärlig....