Question Att fästa en fenylgrupp till en piperidon?

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Vill se om jag kan använda NPP för att bilda en 4-fenypiperidin, men jag måste i princip gå från piperidonen och fästa fenylgruppen, och jag har ingen aning om hur.

fidelis

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
386
"N-fenetyl-4-piperidinon (NPP) är en kemisk förening som kan modifieras genom organisk syntes. Att binda en fenylgrupp till NPP innebär en kemisk reaktion som kallas Friedel-Crafts-acylering.

I denna reaktion kan en fenylgrupp (-C6H5) bindas till kväveatomen i piperidinonringen i NPP. Denna process kräver vanligtvis användning av ett fenylinnehållande reagens, såsom bensen eller en aromatisk halogenid, tillsammans med en Lewis-syrakatalysator som aluminiumklorid (AlCl3) eller järnklorid (FeCl3)."

hittade detta, hoppas att det hjälper ^_^

• Wow
Reactions: vis

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Det är mycket intressant men jag vill fästa en fenylgrupp där ketonen är, inte kvävet.

fidelis

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
386
Jag ber om ursäkt, lmk om detta är bättre (kanske någon faktakollar mig)

"I denna reaktion kan fenylgruppen (-C6H5) bindas till karbonylkolet i ketongruppen i NPP. Denna process kräver vanligtvis användning av ett fenylinnehållande reagens, såsom bensen eller en aromatisk halogenid, tillsammans med en Lewis-syrakatalysator som aluminiumklorid (AlCl3) eller järnklorid (FeCl3)."

• Love

fidelis

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
386
eller så här

"Ja, fenylmagnesiumbromid (PhMgBr), även känd som fenylmagnesiumbromid eller Grignard-reagens, kan användas för att fästa en fenylgrupp till ketongruppen i N-fenetyl-4-piperidinon (NPP) genom en Grignard-reaktion.

I denna reaktion fungerar fenylmagnesiumbromid som en nukleofil och angriper det elektrofila karbonylkolet i ketongruppen i NPP. Detta resulterar i bildandet av en kol-kolbindning mellan fenylgruppen och ketonen, vilket ger en ny förening med fenylgruppen bunden."

Jag kommer att vara verklig med dig, jag hittade inte mycket av någonting på andra webbplatser så jag använde AI för detta. någon ser till att jag har rätt. hoppas att detta kan göra något för dig

• Wow