Ik heb deze reactiemethode voor P2P naar Amph verschillende keren geprobeerd, omdat me verteld was dat het tot 80% opbrengst zou geven en ik kan je vertellen dat dit blijkbaar volslagen onzin is en dat de opbrengst belachelijk laag is. Ik weet zeker dat het niet goed zal werken voor P2NP omdat alkalische condities zoals eerder verteld niet gunstig zijn voor de eerste stap.
Zure Al/Hg werkt natuurlijk wel en met goede opbrengsten maar het reactievolume is groot en de reactie is zo heftig dat ik niemand ken die het aandurfde om meer dan 100 g Amph per keer te verwerken (en die rapporteerden ook dat het soms gewoon alles naar het plafond blaast - ze deden het alleen buiten om deze reden),
Al/Ni en zuur, dat is gewoon een andere Urushibara-variant, het zuur maakt waterstof uit het Al dat het Ni zou moeten opladen dat in de vorm van nanodeeltjes zou moeten zijn en theoretisch werkt het natuurlijk, maar eerlijk gezegd zie ik het niet werken zonder drukvat en zeer zuivere reagentia en een flinke dosis geluk.
Dus elke reactie om P2NP te reduceren die basisch (alkalisch) begint, zal een zeer lage opbrengst hebben (behalve als de situatie wordt opgelost door een enorme hoeveelheid SiO toe te voegen in de vorm van silicagel die voor gebruik bij 800 °C is verkalkt. Strikt watervrije omstandigheden. Dit zal een reactie in een slurry zijn, maar het voorkomt dat de nevenreactie van Michaels plaatsvindt. (800 °C voor SiO is gemakkelijk in een magnetron btw.)
Blijft de vraag of dit systeem het resulterende Nitro-Alkaan zal reduceren. Ik weet het niet.
Maar het zou het proberen waard zijn om CuCl2 of het sulfaat op SiO te recipiteren en dit te calcineren en dan P2NP in methanol/xyleen toe te voegen, te verhitten tot koken en NaBH4 in porties toe te voegen, 4 tot 5 molaire equivalenten in totaal.
Ik denk dat dit werkt omdat NaBH4 bij hoge temperaturen een additieverbinding vormt met methanol die perfect geschikt is voor de reductie van dubbele bindingen, de silicagel voorkomt de nevenreactie en het koper maakt de Nitro-reductie mogelijk.
Het zou echter beter zijn om Cu2FeO4 nanodeeltjes op silicagel te gebruiken (de voorbereiding is eenvoudig).
Maar je wilt iets zonder NaBH4, ok, zoals verteld is er de SnCl2/HCl die goed werkt en de SnCl2 kan ter plekke worden bereid uit tin en HCl.
Reduceer dan de nitro met iets anders, er zijn verschillende manieren, maar helaas werken reacties niet alleen omdat iemand heeft geschreven dat ze werken of omdat je echt zou willen dat ze werken omdat ze zo makkelijk zijn en alleen datgene gebruiken wat je bij de hand hebt. Ik ben hier in het verleden zelf ingetrapt en uiteindelijk had ik spijt van de verspilling van geld, tijd en precursoren en kweekte ik een vlammende haat voor de leunstoelchemici die fictieve reacties uit de lucht zuigen met een beetje kennis maar veel wensdenken en het resultaat op internetboards posten alsof ze dit echt hebben gedaan (of artikelen schrijven in tweede- of derderangs tijdschriften die vaak "mededelingen" of "brieven" in hun naam hebben staan).
Ik hoop dat je je ervan bewust bent dat P2NP-reductie kan resulteren in een heleboel verschillende verbindingen, afhankelijk van de omstandigheden en temperaturen en oplosmiddelen en wat het reductiemiddel is. Bijvoorbeeld SnCl2 in methanol of ethanol geeft een heel ander product (gealkyleerd) dan wanneer je het in ethylacetaat doet, wat het alkaan oplevert. Problemen oplossen zonder serieuze analytische apparatuur en vaardigheden is om deze reden vrijwel onmogelijk.
Ik heb nog een andere manier in gedachten die volgens mij veelbelovend is voor het reduceren van nitroalkenen, alkanenoximen, nitrillen en nog wat, maar die wil ik eerst zelf proberen, sorry. Ik zal de resultaten openbaar maken als dat mogelijk is, dat heb ik altijd al gedaan. Ik heb echter eerst P2NP nodig, als iemand in de EU 50 of 100 g wil doneren, zeg ik geen nee. Het is een dure hobby als je niets verkoopt en ik verkoop niets. Ik klaag niet, het is gewoon een feit.