Question Vervanging voor DCM?

erstwhile

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 8, 2023
Messages
25
Reaction score
11
Points
3
Op sommige plaatsen werd het onlangs verboden. Op andere plaatsen is het al tientallen jaren moeilijk om het te kopen. Wat zijn enkele alternatieve oplossingen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,662
Solutions
3
Reaction score
2,738
Points
113
Deals
1
Hallo, het hangt af van de toepassing van een oplosmiddel. In de meeste gevallen kun je een oplosmiddel vervangen door een ander met een vergelijkbaar dipoolmoment en protoneigenschap (protisch/aprotisch oplosmiddel).
 
Last edited:

psy

Don't buy from me
Resident
Joined
May 4, 2023
Messages
45
Reaction score
47
Points
18
Deals
2
Waar gebruik je het oplosmiddel voor? Als het voor extracties is en je wilt iets dat niet mengbaar is met water, dan kun je tolueen, xyleen, benzylbenzoaat, ethylacetaat, diethylether, etc. gebruiken. Je kunt zelfs koolwaterstoffen destilleren voor gas/benzine. Het zal oplosmiddelen bevatten zoals pentaan dat niet mengbaar is met water. Maar ga jezelf nu niet opblazen.
Als je een reactie in dcm wilt uitvoeren, kun je vaak een ander oplosmiddel gebruiken dat je verbinding oplost, maar niet reageert met je reagentia. Zonder de reactie te kennen ga ik geen lijst met oplosmiddelen geven omdat ze verkeerd kunnen zijn voor jouw doeleinden.
 
Top