Question Methylamine in situ. ?

Fenster

Don't buy from me
New Member
Reaction score
32
Bij de reductie van MDP2P is het gebruikelijk om Nitromethaan te gebruiken om in situ methylamine te maken. Ref. Ritter.

Kun je dit ook doen met Meth via hg/al reducties?

Fenster

Don't buy from me
New Member
Reaction score
32
Ik heb dit gevonden en stel voor dat Hg/Al nitromethaan reduceert tot methylaminegas dat oplost in de methanol. Op kleine schaal <50g keton, is er een reden waarom we het keton niet met het nitromethaan kunnen druppelen en beide kunnen reduceren, zodat we methylering in situ krijgen.

"
Fase 1: Methylamine in methanol maken met behulp van nitromethaan en Al/Hg

Voor de verwerking van 1 mol keton is 2,5-3 mol methylamine opgelost in methanol als volgt nodig:

Procedure

Snijd 162 g aluminium flashing in kleine vierkantjes en plaats deze in een 2 hals 2L, of idealiter 3L kolf met 1500 ml methanol en voeg 0,5 g HgCl toe om te amalgameren. Laat 5 -10 minuten amalgameren.

Meng 54 ml water met 183 g (162 ml) nitromethaan in een trechter en voeg 100 ml methanol toe om een oplossing te vormen.

Giet vervolgens ongeveer 30 ml van dit nitromethaanmengsel in de reactiekolf en laat het opwarmen tot refluxen.

Dit zal een krachtige reflux veroorzaken, druppel dan langzaam het resterende nitromethaanmengsel erbij tot het allemaal op is, dit zal ongeveer 30 minuten of meer duren.

Plaats idealiter een slang van de refluxkoeler naar een 10-30% HCL-bubbleroplossing om te voorkomen dat ontsnappend methylaminegas het lab laat stinken.

Roeren is niet echt nodig, maar draai de kolf af en toe met de hand om het aluminiumslib te breken.

Laat ongeveer een uur refluxen totdat de reactie afkoelt en de reflux stopt. Voeg dan 200 ml afgekoelde 50% NaOH-oplossing toe. Dit start nog een krachtige reflux van ongeveer een uur.

NB: De NaOH helpt bij het afronden van de reactie, breekt het aluminiumslib af en dwingt vervolgens het methylaminegas bij verhitting naar buiten.

Verander de opstelling van het glaswerk voor destillatie wanneer de reflux stopt. Plaats de slang van de vacuümaansluiting op de gebogen ontvanger naar de HCL-bubbler om te voorkomen dat het verloren methylaminegas je lab gaat vervuilen. Zorg ervoor dat er geen terugzuigingen zijn.

Zet de verwarmingsplaat aan en destilleer de methanol met methylamine uit de reactiekolf totdat de thermometer van de distilleerkop ongeveer 80-90°C aangeeft. Dit zorgt ervoor dat alle methylamine en methanol is teruggewonnen en dat er ongeveer 1400 ml in de opvangkolf zit met een kleine hoeveelheid elementair kwik op de bodem.

Verhit niet totdat het slib helemaal droog is, want dan wordt het warm en gaat het roken.

Was het uitgeharde slibresidu uit de destillatiekolf met warm water.

De gedestilleerde methanol zou nu genoeg methylamine moeten bevatten om ruim 1 mol keton te animeren.

Titreer idealiter een klein monster van de methanol/methylamine-oplossing tot neutraal met 10% HCL om precies uit te vinden hoeveel methylamine er is teruggewonnen.

Normaal krijg ik een methylamineoplossing van 6%. Dit betekent dat ik bijna 3 mol methylamine heb teruggevonden in de methanol, wat perfect is voor de volgende stap.

De tijd tot deze stap is ongeveer 5 uur".

Fenster

Don't buy from me
New Member
Reaction score
32
"Meng 54 ml water met 183 g (162 ml) nitromethaan in een trechter en voeg 100 ml methanol toe om een oplossing te vormen."

Dus mijn gedachte hier is waarom niet de keton hier toevoegen? En reduceer alles tegelijkertijd.