Als ik de scheiding doe, is het gewoon een paar minuten wachten tot de bovenste laag niet meer lijkt op een buitenaardse versie van een lavalamp. Ik gooi de onderste laag in een pot en voeg dan persoonlijk ongeveer (2 g anh. Na2SO4 per 10 g P2NP) x vermenigvuldiger van de huidige batchgrootte toe aan de organische laag. Het zorgt ervoor dat alle grijze slibdruppels op het zoutoppervlak worden gedroogd. Uiteindelijk vormt het conglomeraat van gemakkelijk stollende sulfaat- en amalgaamdrolletjes iets dat lijkt op "frit" dat in kolomchromatografie wordt gebruikt. Het verstopt de aftapkraan van de trechter niet, maar werkt als een filter, waardoor een kristalheldere geelachtige freebase-oplossing achterblijft. Daarna dump ik het slib uit de pot terug in SF, als de tweede ronde niet zo rijk is aan vers opgedreven freebase-laag, voeg ik slechts 10 ml isooctaan (2,2,4-trimethylpentaan) of een ander vergelijkbaar apolair, hoogkokend, oplosmiddel met lage dampdruk toe, schud opnieuw, wacht 10-15 minuten en dan gedeeltelijk: 2-3 inch van de hoogte aftappen -> SF krachtig wervelen om een draaikolk te creëren -> kijken hoe grijze modder boven de bovenste laag van de trechterwanden wordt gerukt -> zo lang herhalen als nodig is. De tweede extractielaag wordt dan in een glazen trechter gegoten, met een smal been, zachtjes aangetikt met een katoenen fritje, en laag gevuld met 2g anh. Na2SO4. Na het droogfilteren van het extract moet het filterbed worden gewassen met 1-2 ml eerder gebruikt extractiemiddel en uiteindelijk worden gecombineerd met de eerste extractielaag. Eenvoudig, effectief, IMO ook goedkoop en nauwelijks schadelijk voor het milieu.
P.S. hoeveel heb je opgeleverd met welk zuur, en uit welke hoeveelheid P2NP, ik ben gewoon erg benieuwd naar ruwe statistieken.