Waterstofchloride gasgeneratoren

William D.

Expert
Reaction score
1,156
Hprsiw7Cgk

HCl-gas wordt verkregen door zwavelzuur (bijv. commerciële afvoerreiniger) of zoutzuur (zoutzuur) en zout (bijv. steen- of tafelzout) te mengen in een reactievat, dat een HCl-generator wordt genoemd.

HCl-generatoren die we in het veld zijn tegengekomen, zijn onder andere
- propaantanks
- plastic benzinecontainers
- 2-liter popflessen
- frisdrank siroop cilinders
- medische zuurstofcilinders
- freon- en heliumcilinders
- ketchup dispensers
- ziploc of plastic zakken
- glazen vacuümflessen
- brandblusflessen
- acetyleenflessen
- duikflessen
- flessen voor onafhankelijke ademhalingsapparatuur
- babyflessen
- diverse andere containers

Soorten generatoren:
Zoals waargenomen in clandestiene laboratoria heeft een HCl-generator meestal de volgende operationele ontwerpelementen:
1. de mogelijkheid om zuur en zout in kleine hoeveelheden toe te voegen en vervolgens af te sluiten
2. mogelijkheid om HCl-gas onder druk te houden
3. mogelijkheid om de generator af te sluiten
4. mogelijkheid om het HCl-gas via een slang te transporteren
5. draagbaarheid
6. goedkoop
7. wordt door de beheerder van het clandestiene lab beschouwd als een wegwerpartikel
8. vermomming als een gewoon huishoudelijk voorwerp (bv. propaantank, enz.)

04v5OWayUE

Een dompelbuis, die helpt bij het vullen, kan aanwezig zijn. Deze steekt meestal 4 inch naar beneden uit de propaanafsluiter in de tank. Als de tank goed gevuld is, wordt er een klep geopend waardoor het gas via deze dompelbuis naar boven kan ontsnappen. Wanneer het vloeistofniveau in de tank het niveau van de dompelbuis bereikt, begint er vloeistof uit de opening van de dompelbuis te lopen, wat aangeeft dat de tank vol is.

Tanks die worden gebruikt als HCl-generator hebben meestal geen goed gekeurde klep geïnstalleerd. Ze hebben vaak een zelfgemaakte opstelling van messing, gegalvaniseerd koper en roestvrijstalen fittingen. Roestvrijstalen kleppen kunnen geschikt zijn voor HCl.
K1GB9sXW65
BPanR0dhYZ
XKr0vhxo9a

Standaard propaan tankafsluiters hebben een reduceerventiel dat in werking treedt bij ongeveer 375 psi. Bij die druk gaat hij automatisch open, waardoor de druk in de tank afneemt.

Andere soorten HCl-generatoren:
OcHU7kyXW6
EYIKbWvF9N
U32Sc4PXqb
HZpreavIMV
RR0ukKovOg

YIxniucv8O
DAtEN7X1xj
AqmnLc1Tt6

Chemie van HCl-generatoren:

H2SO4 (aq) + 2NaCl (s) ---> 2 HCl (g)+ Na2SO4 (s)
(zwavelzuur + natriumchloride ---> waterstofchloridegas + natriumsulfaat)

Deze reactie genereert warmte en druk als het HCl wordt geproduceerd. Warm de inhoud van hun generator op om extra HCl-gas te produceren nadat de druk is gedaald en de reactie bijna is voltooid. Een hogere temperatuur van een gas leidt meestal tot een hogere druk.

DkjRvlVTQf

Last edited by a moderator:

ch3wbacca

Don't buy from me
New Member
Reaction score
1
Een deel daarvan is misleidend.

Onder andere... maar ter zake. Zoutzuur produceert geen waterstofchloride wanneer het gemengd wordt met natriumchloride. Natriumchloride is een neutraal zout en reageert niet met zoutzuur.

Natriumchloride reageert wel met zwavelzuur om waterstofchloride te produceren, maar dit gebeurt omdat het een dehydratatiereactie is. Er wordt een aanzienlijke hoeveelheid warmte geproduceerd en dus komt er ook stoom vrij. Dat is lastig voor ons doel. We willen droge waterstofchloride.

Er is een betere methode. Als je zwavelzuur op zoutzuur druppelt, krijg je vrij droog waterstofchloride, vooral als je het gas door een droogbuis of een andere bak met sterk geconcentreerd zwavelzuur laat lopen, krijg je heel droog gas dat geschikt is voor vrijwel elk doel.

Mijn voorkeursmethode is calciumchloride en zoutzuur. Het is een langzamere, minder heftige reactie. Er ontstaat minder hitte en minder vocht. Ik kan het meestal zo gebruiken als het echt nodig is, maar als de tijd en omstandigheden het toelaten laat ik het ook door een droogbuis met meer calciumchloride of een bak zwavelzuur lopen.

William D.

Expert
Reaction score
1,156
Bedankt voor de opmerking. We zullen het oplossen.

Last edited:

William D.

Expert
Reaction score
1,156
Het is een typefout. Het ging over de interactie van zoutzuur met geconcentreerd zwavelzuur om een droog gasvormig waterstofchloride te verkrijgen. Deze methode sluit het probleem van harde vaste neerslag uit. De methode met het gebruik van calciumchloride als bron en hoe de droger is ook goed, we overwegen alle beschikbare opties en zeker aan te geven. Alleen is er een vraag, hoe ga je om met calciumsulfaat bezinksel?

Last edited:

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,278
Deals
1
Een eerder onderwerp van discussie was de reactie van zoutzuur en aluminium (folie). Ik had de indruk dat aluminiumchloride het bijproduct was en waterstofgas het hoofdproduct, maar sinds dat gesprek hier heb ik in een scheikundeboek gezien dat deze reactie HCl-gas produceert. Als dat zo is, heeft het voordelen. Er is geen hitte voor nodig, minder opvallend, minder bijtende chemicaliën om in de buurt te houden. Er werd geen mechanisme of evenwichtsvergelijking gegeven, dus wat IS het product van deze reactie?

zaners

Don't buy from me
Resident
Reaction score
8
Moet het zuiver zoutzuur zijn?

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
198
@zaners, om HCl-gas te maken, nee.
@FritBuchner je hebt gelijk, er wordt aluminiumchloride en waterstofgas geproduceerd. Ik heb die beweringen ook gezien en moest er zelf naar kijken, het wordt zelfs genoemd in mijn favoriete 'red p cook 101' demonstratie, ik begrijp niet waarom. In de video staat bijvoorbeeld dat je het volgende nodig hebt: zwavelzuur en keukenzout of zoutzuur en aluminiumfolie, wat impliceert dat je het HCl-gas op deze manier creëert. Misschien worden er kleine hoeveelheden geproduceerd of treedt er een kettingreactie op als je het in hetzelfde vat laat zitten?

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,278
Deals
1
Er is een sterke base nodig om dat chloride-ion te strippen. NaOH,+ AlCl= aluminiumhydroxide,(AlOH) en natriumchloride (NaCl)