Question Een HCI-gasgenerator in elkaar zetten

MrCook

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Ik heb wat problemen met een gasgenerator, ik heb geprobeerd het op te zoeken met google maar heb niets gevonden dat van pas zou komen, dus ik vraag jullie om hulp om een HCI-gasgenerator in elkaar te zetten.

T0lek511

Don't buy from me
Resident
Reaction score
86
Deals
1
Als je zwavelzuur op natriumchloride laat vallen, ontstaat er HCl-gas.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,108
Deals
1
2 kannen 2 deksels 2 slangen. 2 gaten in het ene deksel, 1 gat in het andere. 2 slangen ondiep gemonteerd in het deksel met 2 gaten. Slang naar de bodem van het deksel met 1 gat. Zout in de fles met deksel met 2 gaten. H²SO⁴ in de fles met het deksel met 1 gat. Het uiteinde van de slang dat los zit, gaat in je reactiemengsel. Knijp in de fles met zwavelzuur, het zuur loopt door de slang naar het zout. Er ontstaat Hcl-gas dat uit de andere slang naar het reactiemengsel gaat. Als het niet meer rookt knijp je nog wat zuur in het zout.

arcticwindow

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Gezien het feit dat H2SO4 sinds het EU-verbod niet meer overal verkrijgbaar is, is het niet echt een OTC-methode... Laat conc HCl (>30%) op CaCl2 vallen en verwarm het. Dit genereert HCl. 1kg 30% HCl + 1kg CaCl2 in korrelvorm genereren ongeveer 150g HCl-gas. De opbrengst is niet zo goed als met H2SO4 (~40% vs 80%), maar CaCl2 is gemakkelijk te verkrijgen en in tegenstelling tot H2SO4 kan het gemakkelijk geregenereerd worden na het proces. Je hoeft het alleen maar een paar uur in de kachel te zetten op 200 °C en het is weer goed voor de volgende run. Dus koop één keer 50 kg en koop het nooit meer opnieuw. Het enige wat je dan nog moet kopen is goedkope HCl van de bouwmarkt.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,108
Deals
1
Het is al een tijdje geleden dat ik dat daar heb geschreven. Er is een klein probleem en dat is dat je het gas niet droogt, dus er komt een beetje water in je RM. Tegenwoordig stel ik mijn glaswerkpakket samen om het te doen en het laatste stuk is een koude val met zwavelzuur erin dat het gas droogt. Zwavelzuur is gemakkelijk verkrijgbaar in de Verenigde Staten, maar in de EU is het ook gemakkelijk verkrijgbaar in oude autoaccu's. Je moet het schoonmaken om het te reinigen. Je moet het een beetje schoonmaken, maar soms heb je gewoon nodig wat je nodig hebt, dus je moet buiten de gebaande paden denken.
.

arcticwindow

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Daarom heb ik een beter alternatief voor de EU gepost. Het dubbele van de hoeveelheid HCl (dat toch al goedkoop verkrijgbaar is in bouwmarkten) is zeker beter dan het uitmelken van een paar oude autoaccu's. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat NIEUWE autoaccu's al een dubbele hoeveelheid HCl hebben. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat nieuwe autoaccu's ongeveer 40% conc H2SO4 bevatten, in oude autoaccu's zal deze waarde nog lager zijn. Dus niet alleen de productie en berging van deze autoaccu's zal zeer arbeidsintensief zijn, het wordt nog veel erger als je je realiseert dat je dit H2SO4 ook nog moet verwerken om het een hoge zuiverheidsgraad te geven. Met gefractioneerde destillatie kom je niet verder voordat het zwavelzuur azeotroop wordt met het restwater ... ongeveer 70 % zonder extra inspanningen. Maar voor de HCl-generator is dit niet geconcentreerd genoeg.

Dus tenzij je in Europa nog vrij toegang hebt tot H2SO4, is een HCl/CaCl2-generator beslist de betere optie aan deze kant van de vijver.