Hedgie, ik hoop dat je het niet erg vindt, maar omdat je die kant op ging, dacht ik dat ik wel een van de patenten met betrekking tot de synthese kon toevoegen. Als je je beledigd voelt, mijn excuses.
Het EU-octrooi EP2252149A2 getiteld EEN METHODE VOOR DE PREPARATIE VAN FENTANYL. Bekijk het maar eens, het is rechttoe rechtaan en relatief eenvoudig te volgen, plus de meeste chemicaliën zijn eenvoudig te hanteren. De stappen zijn goed gedefinieerd en iedereen met een scheikundige achtergrond kan ze gemakkelijk volgen.
Dit komt rechtstreeks uit het patent:
VOORBEELD 2:
In een rondbodemkolf met drie flessenhals, uitgerust met een mechanische roerder en een waterkoeler, werd 15,36 g (0,10 mol) 4-piperidonhydrochloridemonohydraat en 9,3 g (0,10 mol) aniline toegevoegd. Aan dit mengsel werden 6,5 g (0,1 mol) zink en 0,6 g (0,10 mol) 90% azijnzuur toegevoegd. Het reactiemengsel werd gedurende 24 uur bij kamertemperatuur geroerd en gedurende 24 uur bij 50 tot 7O0C. Vervolgens werd water aan het reactiemengsel toegevoegd en gefiltreerd. Aan het filtraat werd gebroken ijs toegevoegd en het werd geneutraliseerd met een overmaat waterige natriumhydroxideoplossing. Het ruwe 4-anilinopiperidine werd verkregen door filtratie.
In twee hals rondbodemkolf uitgerust met condensor 17,6 gms (0,10 mol) van 4-anilinopiperidine verkregen uit stap 1, en 100 ml van 100% natriumhydroxide werd toegevoegd. Het reactiemengsel werd verwarmd tot 14O0C en vervolgens werd 18,5 gms (0,1 mol) 2-fenethylbromide toegevoegd. Het reactiemengsel werd 4 uur geroerd. Na de voltooiing van de reactie werd het reactiemengsel in met ijs gekoeld water gegoten. Het ruwe product werd verkregen door filtratie en geherkristalliseerd uit petroleumether (60-8O0C) om kleurloze kristallen te verkrijgen van 4-anihno-N-fenethyl-piperidipure fentanyl N-(l-ρhenethyl-4-piperidyl)ρropionanilide). In twee hals rondbodemkolf uitgerust met condensor druk egaliserende trechter en calciumchloride guard tube, werd een oplossing van 28.0 (0,10 mol) van 4-anilino_N- fenethyl piperidme bereid in stap II, in 100 ml dichloorethaan. Aan deze oplossing werd 18,5 g (0,20 mol) propionylchloride druppelsgewijs toegevoegd door een drukvereffenings trechter onder voortdurend roeren. Na de voltooiing van de toevoeging werd het mengsel nog 1 uur geroerd. Na voltooiing van de reactie werd het reactiemengsel gewassen met 20% natriumhydroxideoplossing. De waterige fase werd geëxtraheerd met 2x100 ml dichloormethaan. Het gecombineerde organische extract werd gedroogd boven natriumsulfaat en geconcentreerd tot ruwe fentanyl. Het ruwe product werd geherkristalliseerd uit petroleumether (60-8O0C) tot kleurloze kristallen van zuiver fentanyl met mp 82-830C.