Craving. Wat het echt is en hoe ermee om te gaan

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
PRsFK4N10C


Definitie
Craving - een intens, dringend of abnormaal verlangen of verlangen. In ons geval hebben we het over psychoactieve stoffen. Maar het kan ook gaan over eten, winkelen, relaties, indrukken, alcohol, junkfood, gokken, enz. Hunkering is dus een scherpe, intense fixatie op het consumeren van iets.

De opname van hunkering als een van de 11 diagnostische criteria voor verslaving in de DSM-5 (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) maakt hunkering tot een belangrijk klinisch concept voor de beoordeling en behandeling van stoornissen in middelengebruik en gedragsverslaving.

Ik hoop dat wat informatie over deze aandoening sommige lezers zal helpen om het te herkennen, het niet weg te wuiven en zich ertegen te verzetten.

Mechanisme
8r4UQghZVj


Meestal wordt hunkering uitgelokt door een soort van... trigger - iets dat doet denken aan consumptie. Het begint klein, het verlangen wordt intenser en bereikt zijn hoogste punt, waarna het verzwakt en overgaat. Dit is allemaal het gevolg van pieken in hormonen en/of neurotransmitters (zie foto hierboven). Het pad: trigger-initiate craving-gain-peak-fall is hetzelfde en werkt voor iedereen. Het hunkeren, als het niet speciaal wordt "versneld", duurt meestal enkele tientallen seconden tot enkele minuten. Het verzwakt alleen als het niet wordt "versterkt" door consumptie.

Het grootste probleem is dat de meeste mensen, wanneer ze geconfronteerd worden met hunkering, de beslissing nemen om de stof te consumeren voordat deze gemoedstoestand op natuurlijke wijze afneemt. We bespreken situaties waarin de verslaving nog niet is overgegaan naar een diep pathologisch niveau en/of zich fysiek manifesteert.

De stand
LxjDcCWz02

Voor de beeldspraak kunnen we verlangen zien als een arrogante dakloze sjofele kat - als je hem te eten geeft, zal hij komen, schreeuwen, je huis vernielen en meer eisen.

De enige optie is om hem geen eten te geven, om hem niet te geven waar hij zo om vraagt. In het begin zal hij natuurlijk een show organiseren - een escalatie van eisen.

De schaamteloze zal luid schreeuwen en eisen stellen. Als het je lukt, zal er een verandering van tactiek plaatsvinden - de schaamteloze rol zal een sukkel worden. Dit soort gedachten kunnen in je hoofd opkomen:
Eén keer maar,
Een beetje kan wel,
Dit is een speciaal geval,
Je hebt lang niet gebruikt, je bent zo'n goede vent,
Je hebt bewezen dat je jezelf kunt inhouden, laten we het noteren!

Het is moeilijker om deze aanpak te weerstaan. Vooral als je het niet probeert, geen moeite doet om tegen het beest te vechten.

Daarom komt terugval van verslaving in de meeste gevallen voor in de eerste drie maanden. Dit is een van de belangrijkste termijnen om in gedachten te houden en je op te concentreren.

Om het risico op terugval te verminderen, is het heel belangrijk om ten minste deze 3 maanden eenvoudige regels te volgen, waaronder het moeilijker zal zijn voor het beest om je te treiteren:
1. Heb geen honger.
2. Wees niet boos of geïrriteerd.
3. 3. Wees niet eenzaam. Zoek mensen die naar je luisteren, je steunen en je niet veroordelen.
4. Ga niet om met mensen die gebruiken of die het gebruik kunnen vergemakkelijken. Vermijd dezelfde plaatsen, situaties en omstandigheden.

Het is ook erg nuttig voor iemand die worstelt met hunkering om zichzelf regelmatig de volgende vragen te stellen:
- Hoe voed ik mijn "wasbeer"?
- Voed ik hem via de ogen en oren (kijken, luisteren naar stoffen)?
- Voed ik hem door de herinneringen aan de "goede oude tijd"?
- Voed ik hem door te genieten?
- Voed ik hem met de hoop op toekomstige consumptie?



Nieuws uit de wetenschappelijke gemeenschap
Dgm0YcqoDh


Het slijmoplossende geneesmiddel N-acetylcysteïne (ACC) kan worden beschouwd als een geneesmiddel om het hunkeren naar drugs te verminderen bij stoornissen in het gebruik van drugs.

Volgens een meta-analyse en systematische review van gerandomiseerde klinische onderzoeken (RCT's) was de behandeling met N-acetylcysteïne superieur aan placebo. N-acetylcysteïne verminderde verlangens bij cocaïne-, methamfetamine- en tabaksverslavingen, evenals bij cannabisverslaving. Link naar artikel in clearnet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28898494/

N-acetylcysteïne is een bron van cystine, stimuleert de opname van glutamaat en voorkomt de daaropvolgende overstimulatie van postsynaptische mGluR5-receptoren. Normalisatie van het cystine-glutamaatmetabolisme door N-acetylcysteïne leidt tot een afname van de afgifte van synaptisch glutamaat via een negatief terugkoppelingsmechanisme.

N-acetylcysteïne bevordert dus het herstel van de intracellulaire en extracellulaire glutamaatconcentratie in de nucleus accumbens, wat geassocieerd kan worden met verminderde verlangens en daardoor de kans op terugval in verslaving kan verminderen.

Naast dit mechanisme vermindert N-acetylcysteïne ontstekingen en bevordert het de neurogenese, wat ook van invloed is op de correctie van drugszoekgedrag.

Volgens de recensenten is N-acetylcysteïne geschikt voor de experimentele behandeling van hunkering naar drugs.

Maar juich niet op voorhand. Een recente, goed opgezette studie toonde aan dat NAC niet effectiever was dan placebo in de strijd tegen methamfetamineverslaving. Clearnet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34308314/

NAC was ook niet in staat om fatsoenlijke resultaten te laten zien voor vroege en einde-van-de-behandeling abstinentie bij volwassen sigarettenrokers. Clearnet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34171822/

Niettemin kan NAC nuttig zijn als onderdeel van een alomvattende aanpak om verslaving tegen te gaan en het functioneren te stabiliseren. Meer over de rol van NAC en de efficiëntie ervan wordt besproken in deze recente studie. Clearnet: sci-hub.st/10.1007/s43440-021-00283-7



Je vijand kennen betekent niet dat je hem moet verslaan. Maar deze kennis zal je zeker een voorsprong geven. Vechten met hunkering en verslaving, zelfs niet in de meest pathologische vorm, vereist wilskracht, doorzettingsvermogen, geduld en de bereidheid om vaccinaties te vervangen, om jezelf te veranderen. Alleen door jezelf uit te rusten met deze kwaliteiten kun je je leven in balans brengen en beheersen zonder je toch al onvolmaakte hersenen te vertroebelen met de dope van neurotransmitters.



Dank u voor uw tijd.
Ik nodig je uit om over het onderwerp te discussiëren en je ervaring met hunkeren uit te wisselen.
 
Last edited:

MuricanSpirit

Don't buy from me
New Member
Joined
Nov 6, 2021
Messages
73
Reaction score
48
Points
18
Ik weet dat de meeste mensen zeggen dat het niet zo verslavend is, maar toch is het dat wel.

bijv. Ik heb veel te doen en soms rook ik er liever eentje, ook al begrijp en weet ik dat het me zal hinderen bij mijn huidige taak. Dit noem ik dus verslaving. Ik zou er niet voor stoppen om naar mijn werk te gaan en natuurlijk zijn er grenzen waar ik nooit overheen zou stappen, maar toch is het het eerste wat ik 's ochtends doe en het laatste voordat ik ga slapen.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
93
Points
28
Hoewel ik het wetenschappelijk onderzoek achter verslavingen volledig waardeer, denk ik ook dat verslaving en verslavend gedrag van persoon tot persoon verschillen. Sommige mensen zijn zware drinkers, stoppen dan en worden nooit alcoholist. De soldaten in Vietnam kregen opiaten om de gruwelijkheden van de oorlog te beheersen, maar waren niet verslaafd toen ze terugkeerden naar hun leven thuis (in plaats daarvan hadden sommigen van hen erge PTSS, maar dat is een ander verhaal). Persoonlijk heb ik af en toe gerookt in mijn leven, maar ben er toen plotseling mee gestopt zonder een moment van hunkering. Ik denk dat er een onderliggende psychologische instelling is bij bepaalde mensen waardoor ze kwetsbaarder zijn voor verslaving en minder goed in staat zijn om te stoppen. Dit is precies waarom het walgelijk is om drugsgebruik te criminaliseren en te bestraffen in plaats van te proberen het onderliggende probleem te genezen. Iemand die al gekweld wordt door depressie, verlies, trauma etc. neemt zijn toevlucht tot drugs om de pijn te verlichten en de overheid jaagt hem op en duwt hem nog dieper in plaats van hulp te bieden. Dit maakt de verslaving alleen maar erger door het oorspronkelijke probleem te verergeren.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
Je hebt gelijk dat het naïef is om onderzoeksresultaten blindelings te extrapoleren naar elk individu. We hebben allemaal ons eigen speciale genotype, geboortegeschiedenis, opvoeding, leven, stress en ziekte. Dit alles samen bepaalt de persoonlijkheid en het vermogen om te reageren op externe en interne uitdagingen. Hiertoe behoort ook hunkering, als een interne reactie op de onbalans van de neurochemische homeostase veroorzaakt door externe stoffen/ En waar de ene persoon het gevaar gemakkelijk aankan dankzij persoonlijke eigenschappen, de steun van dierbaren en een goed metabolisme, zal de ander in een verslavingsspiraal terechtkomen.
 
Top