- Language
- 🇹🇷
- Reaction score
- 5
Tänään taitaa olla ongelmapäiväni. Olen yrittänyt uuttaa jodia tinktuurasta noin 4 päivän ajan. Olen yrittänyt 22 kertaa, ja olen onnistunut vain kahdessa satunnaisessa yrityksessä, enkä kirjoittanut näitä yrityksiä ylös. Kirjoitan ylös käyttämäni menetelmät ja käyttämäni materiaalit. Jodin sijasta tulee rusehtavia asioita palasina. Olen tutkinut, miten tästä selvitään, olen katsonut videoita ja teen samaa, mutta en ole onnistunut.
- Käyttämäni materiaalit
- %18 suolahappo
- %3 vetyperoksidia
- Natriumhydroksidi
- Tinktuura
Joissakin kokeissa kokeilin lisätä 1gr, 2gr, 3gr NaOH:ta 5ml:aan vettä.
Kokeilin suolahappoa lisäämällä 5ml, 10ml, 15ml ja joskus 25ml.
Kokeilin 5ml, 10ml, 30ml ja 50ml vetyperoksidia.
Joko sovitin tähän kirjoittamiani suhteita tai kokeilin lisätä enemmän yhtä kuin toista. Siivilöin nesteen yleensä NaOH:n lisäämisen jälkeen ja siivilöin aina sen, mitä luulin olevan kellertävää muovimaista povidonia. Lisäsin suolahappoa aina hitaasti. ja yleensä odotin, että neste muuttui lähes mustaksi. Okei, nyt ymmärrän, että NaOH emättää tinktuuran. HCL neutraloi sen. En vieläkään ymmärrä, mitä vetyperoksidi tarkalleen ottaen tekee. Se hapettuu kuten rauta, mutta en keksi miten. Tekemissäni 2 satunnaisessa yrityksessä sekoitin kaikki ainesosat satunnaisesti ja nopeasti ja uutin jodia. Mistä tiedän, että se oli jodia? Kummankin yrityksen jälkeen lämmitin jäljelle jääneet aineet ja tarkkailin jodin tiivistymistä. En vieläkään ymmärrä, miksi jodin sijasta muodostuu rusehtavia kappaleita. Kaikki apu tässä asiassa olisi tervetullutta.
- Käyttämäni materiaalit
- %18 suolahappo
- %3 vetyperoksidia
- Natriumhydroksidi
- Tinktuura
Joissakin kokeissa kokeilin lisätä 1gr, 2gr, 3gr NaOH:ta 5ml:aan vettä.
Kokeilin suolahappoa lisäämällä 5ml, 10ml, 15ml ja joskus 25ml.
Kokeilin 5ml, 10ml, 30ml ja 50ml vetyperoksidia.
Joko sovitin tähän kirjoittamiani suhteita tai kokeilin lisätä enemmän yhtä kuin toista. Siivilöin nesteen yleensä NaOH:n lisäämisen jälkeen ja siivilöin aina sen, mitä luulin olevan kellertävää muovimaista povidonia. Lisäsin suolahappoa aina hitaasti. ja yleensä odotin, että neste muuttui lähes mustaksi. Okei, nyt ymmärrän, että NaOH emättää tinktuuran. HCL neutraloi sen. En vieläkään ymmärrä, mitä vetyperoksidi tarkalleen ottaen tekee. Se hapettuu kuten rauta, mutta en keksi miten. Tekemissäni 2 satunnaisessa yrityksessä sekoitin kaikki ainesosat satunnaisesti ja nopeasti ja uutin jodia. Mistä tiedän, että se oli jodia? Kummankin yrityksen jälkeen lämmitin jäljelle jääneet aineet ja tarkkailin jodin tiivistymistä. En vieläkään ymmärrä, miksi jodin sijasta muodostuu rusehtavia kappaleita. Kaikki apu tässä asiassa olisi tervetullutta.