- Solutions
- 1
- Reaction score
- 424
Luin, että etikkahappoa voi tiivistää tehokkaasti yksinkertaisesti jäädyttämällä veden pois. Etikkahapolla on alhaisempi jäätymispiste kuin vedellä tietyllä pitoisuudella, ja mitä väkevämpi liuos on, sitä korkeampi on jäätymispiste. Kuten kaikki tiedätte, vedettömän etikkahapon (jääetikkahapon) jäätymispiste on vain noin 16 C. 75-prosenttisen etikkahapon jäätymispiste on noin 2 C, minkä jälkeen vesi voidaan dekantoida pois.
Kun taas 60 %:n jäätymispisteen pitäisi tämän taulukon mukaan olla noin -10 C. Tämä hämmentää minua kuitenkin jotenkin. -10 C:ssa veden pitäisi myös kiteytyä, joten mitä minulle oikeastaan jää siinä vaiheessa? Nestemäinen etikkahapon ja veden seos ja jäätynyt kiinteä vesi, vai päinvastoin?
Miten tämä oikeastaan tehdään käytännössä?
Kun taas 60 %:n jäätymispisteen pitäisi tämän taulukon mukaan olla noin -10 C. Tämä hämmentää minua kuitenkin jotenkin. -10 C:ssa veden pitäisi myös kiteytyä, joten mitä minulle oikeastaan jää siinä vaiheessa? Nestemäinen etikkahapon ja veden seos ja jäätynyt kiinteä vesi, vai päinvastoin?
Miten tämä oikeastaan tehdään käytännössä?
Last edited: