For mit vedkommende bidrager jeg med det, jeg ved inden for disse områder. På flysiden bruger de det til meget små mængder, højst 10 kg eller deromkring, og det er også et logistisk mareridt, og der er mange variabler, toldhunde og den samme person, som er ansvarlig.
Med fragtfly er der særlige tilfælde i fragtfly, hvor man efter at have passeret alle kontroller kan få folk i lufthavnen og i selskabet til at foretage en inspektion af flyselskabets egen sikkerhedstjeneste og tvinge dem til at læsse varerne af for at kontrollere, at der ikke er kokain i dem. Med båd er det langsommere, men mere effektivt. Her er der flere. En af disse metoder er at gøre det med overraskelse, det vil sige, at en virksomhedscontainer åbnes og belønnes. Den er lastet med kufferter på 20 til 25 kg, og normalt er de på 300 til 500 kg. mere end noget andet, for hvis du kun har opnået afgang, skal du i ankomsthavnen have kontakt for at vide, om den container skal inspiceres, de har 3 farver orange, grøn og rød, en anden faktor spiller også ind her, der er for mange containere, der ankommer på samme skib, og det er helt umuligt at inspicere dem alle, derfor er dette den mest anvendte metode på det maritime niveau bortset fra alle de mange andre, der findes. Men alligevel skal vi huske på, at nogle kraner kan registrere containerens overvægt, så det tiltrækker opmærksomhed. Det er lettere at opdage fra 500 end fra 300. Det tager for eksempel 300 at gøre lastbilen klar til at køre ind og fjerne kufferterne og forlade havnen.
På den anden side er der et rygte om, at containere, der er fuldt betalt, lastes og losses normalt som alle andre, men her taler vi allerede om mængder på 1 til 10 tons. Sandheden er, at jeg ikke ved, om det findes eller ej, men det er helt sikkert, at man betaler de rigtige, meget rigtige mennesker. De linjer findes virkelig.
Derfor foretrækker jeg distribution allerede på destinationen til en god engrospris (hvis nogen har et lager i Spanien, ville jeg være interesseret). Afslutningsvis er det altid bedre at sende store mængder ad søvejen, da det er umuligt at håndtere store mængder med fly. Dette er et meget omfattende emne, som man kan tale meget længe om. Jeg håber, at du kan lide mine oplysninger, hilsener til alle