Question Hydrolyse af N-methylacetamid

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Jeg prøver at regne på hydrolysen af N-MethylAcetamid (forkortet til NMA) for at få methylamin.

Jeg vil bruge basisk hydrolyse, så der vil være natriumacetat og methylamin i opløsning. Natriumacetatet vil sandsynligvis ikke forstyrre en kviksølvamalgamreduktion af forskellige ketoner, så jeg er ikke bekymret for fjernelse.

Jeg vil gerne vide, hvor meget af hvert reagens der skal reageres for at få en 40 % opløsning af methylamin.

Lad os sige, at man har 100 gram NMA; hvor meget vand og natriumhydroxid skal der til for at producere en 40 % opløsning af methylamin?

loadingST

Don't buy from me
Resident
Language
🇧🇬
Reaction score
69
Lær om molarmasser (hvert kemikalie har sin egen masse), så for at gøre det lige skal du kontrollere masserne og bruge 1:1 molarmasse.

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Så ville jeg beregne molarmasserne for hvert kemikalie, vand, natriumhydroxid og NMA og bruge et forhold på 1 til 1 mellem disse?

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Jeg vil bare være sikker på, at jeg forstår

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Som i "Brug vandvægten af hvert kemikalie til at gøre molarmassen til et forhold på én til én?

loadingST

Don't buy from me
Resident
Language
🇧🇬
Reaction score
69
Nmethylacetamid 73,09g en moll, naoh 39,9g, opløs naoh i vand og tilsæt langsomt til din Acetamid...

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
67
Jeg er helt med, og jeg går ud fra, at det også er et mol vand? Det burde være 18 gram, tror jeg. Eller er der brug for mere?