Question Sådan samles en HCI-gasgenerator

MrCook

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Jeg har haft nogle problemer med en gasgenerator, jeg prøvede at google det, men fandt ikke noget, der kunne bruges, så jeg beder jer om at hjælpe med at samle en HCI-gasgenerator.

T0lek511

Don't buy from me
Resident
Reaction score
86
Deals
1
Når man hælder svovlsyre på natriumklorid, dannes der HCl-gas

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,108
Deals
1
2 kander 2 låg 2 slanger. 2 huller i det ene låg, 1 hul i det andet. 2 slanger monteret lavt i låget med 2 huller. Slange i bunden af låget med ét hul. Salt i flasken med 2-hullers låg. H²SO⁴ i flasken med et enkelt hul i låget. Den løse ende af slangen skal ned i reaktionsblandingen. Klem på svovlsyreflasken, og syren løber gennem slangen til saltet. Hcl-gas udvikles og går ud af det andet rør og ned i reaktionsblandingen. Når det holder op med at ryge, klemmer du lidt mere syre ned i saltet.

arcticwindow

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
I betragtning af at H2SO4 ikke længere har været bredt tilgængeligt siden EU-forbuddet, er det næppe en meget almindelig metode ... Hæld koncentreret HCl (>30 %) på CaCl2, og påfør varme. Dette vil generere HCl. 1 kg 30 % HCl + 1 kg granuleret CaCl2 anhydr vil generere ca. 150 g HCl-gas. Udbyttet er ikke så godt som med H2SO4 (~40 % mod 80 %), men CaCl2 er let at få fat i, og til forskel fra H2SO4 kan det let regenereres efter processen. Bare læg det i ovnen ved 200 °C i et par timer, så er det klar til næste gang. Så køb 50 kg af det én gang, og køb det aldrig igen... det eneste, du skal købe igen, er billig HCl fra isenkræmmeren.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,108
Deals
1
Det er et stykke tid siden, jeg har skrevet det deroppe. Der er et lille problem med det, og det er, at du ikke tørrer gassen, så du kommer til at putte lidt vand i din RM. Nu om dage samler jeg mit glasvaresæt for at gøre det, og det sidste stykke er en kold fælde med svovlsyre i, der tørrer gassen. Svovlsyre er let tilgængeligt i USA, men i EU er det også let tilgængeligt i gamle bilbatterier. Du bliver nødt til at rense det lidt, men nogle gange har du bare brug for det, du har brug for, så du er nødt til at tænke ud af boksen.
.

arcticwindow

Don't buy from me
New Member
Reaction score
0
Det var derfor, jeg skrev om et bedre alternativ til EU. At skulle hente den dobbelte mængde HCl (som alligevel kan fås billigt i isenkramforretninger) trumfer helt sikkert at malke nogle gamle bilbatterier. For ikke at nævne, at NYE bilbatterier har omkring 40 % conc H2SO4, og i gamle bilbatterier vil denne værdi være endnu lavere. Så ikke nok med, at det vil være meget besværligt at producere og bjærge disse bilbatterier, det bliver meget værre, når du indser, at du også skal behandle denne H2SO4 for at få den til høj renhed. Med fraktioneret destillation kommer man ikke langt, før svovlsyren går i azeotropi med restvandet ... omkring 70ish % uden ekstra indsats. Men til HCl-generatoren er dette ikke koncentreret nok.

Så medmindre du stadig har fri adgang til H2SO4 i Europa, er en HCl/CaCl2-generator helt sikkert den bedste løsning på denne side af dammen.