- Solutions
- 1
- Reaction score
- 424
Jeg har læst, at man effektivt kan koncentrere eddikesyre ved simpelthen at fryse vandet. Eddikesyre har et lavere frysepunkt end vand ved en given koncentration, og jo mere koncentreret opløsningen er, jo højere er frysepunktet. Som I alle ved, har vandfri eddikesyre (Glacial Acetic Acid) et frysepunkt på lige omkring 16 C. Ved 75 % er frysepunktet omkring 2 C, hvorefter vandet kan dekanteres væk.
Ved 60 % burde frysepunktet ifølge denne tabel være omkring -10 °C. Dette forvirrer mig dog på en eller anden måde. Ved -10 C burde vandet også krystallisere, så hvad står jeg egentlig tilbage med på det tidspunkt? En flydende blanding af eddikesyre og vand og et frossent fast stof af vand, eller omvendt?
Hvordan foregår det rent praktisk?
Ved 60 % burde frysepunktet ifølge denne tabel være omkring -10 °C. Dette forvirrer mig dog på en eller anden måde. Ved -10 C burde vandet også krystallisere, så hvad står jeg egentlig tilbage med på det tidspunkt? En flydende blanding af eddikesyre og vand og et frossent fast stof af vand, eller omvendt?
Hvordan foregår det rent praktisk?
Last edited: